ABB och Fortum utvecklar storskaligt smart elnät i projekt för hållbara städer

Projekt i Stockholm del i mål för att markant minska stadens utsläpp

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har inlett ett forsknings- och utvecklingssamarbete med energibolaget Fortum för ett storskaligt smart elnät (smart grid) i den nya stadsdelen Norra Djurgårdsstaden i Stockholm. I utvecklingsprojektet ska konceptet med flexibla elnät med låga utsläpp testas i den nya stadsdelen som en del av en större satsning för att minska utsläppen i Stockholm med två tredjedelar till 2020. Projektet är ett av 16 som stöds av det så kallade Clinton Climate Initiative Program för hållbar tillväxt av städer, med fokus på hållbar och effektiv generering, överföring och distribution av elkraft. ABB och Fortum ska utveckla ett antal lösningar för smarta elnät. Bland annat ska överskottskraft från förnybara energikällor i själva stadsdelen (såsom solpaneler på hustak) kunna matas in i elnätet. Eldrivna fordon ska kunna laddas från elnätet, såväl som mata tillbaka el in i nätet, och energi ska kunna lagras. Dessutom ska distributionsnätet vara mer flexibelt och transparent för att möjliggöra lägre elförbrukning och utsläpp. Norra Djurgårdsstaden kommer att ha 10 000 bostäder och 30 000 kontorsplatser samt inrymma ett innovationscenter som ska visa hur den senaste tekniken testas och tillämpas. ”Omfattningen av det här projektet är ett stort steg framåt i utvecklingen av smarta och flexibla urbana elnät, som kan integrera distribuerad kraftgenerering och förnybara energikällor samt bidra till att realisera visionen om hållbara städer”, säger Bazmi Husain, chef för ABB:s satsning på smarta elnät. ”Jag ser Norra Djurgårdsstaden som ett viktigt steg i arbetet med att finna generellt användbara lösningar för att nå miljömålen för städer. I en verklig miljö kan vi nu utveckla och testa nya tekniska lösningar för framtidens elnät.”, säger Sten Jakobsson, vd för ABB Sverige. ”Fastigheterna integreras med lokal elproduktion från förnybara energikällor så som vind och sol och i anläggningen ingår en infrastruktur för elfordon. Det gör det möjligt att hitta energieffektiva lösningar där invånarna är aktiva elkonsumenter.” ”Förutom att finna energieffektiva lösningar som bidrar till att bekämpa klimatförändringar ska elnätet också innehålla lösningar som gör att elanvändarna involveras mer aktivt”, säger Per Langer, vd Fortum Sverige. Utvecklingsprojektet är en integrerad del i Stockholms satsning på att minska koldioxidutsläppen till 2020 och eliminera all användning av fossila bränslen i Norra Djurgårdsstaden till 2030. Lokal kraftgenerering samt ett mer flexibelt och användarintegrerat kraftnät kommer att bidra väsentligt till att uppnå dessa ambitiösa miljömål, såväl som till det nationella målet att öka energianvändningen från förnybara källor. ABB:s vision är ett smart elnät, baserat på breda industristandarder, som stödjer en stabil, säker och miljömässigt hållbar elförsörjning. Det skall också stödja lokala producenter och konsumenter i samspelet med nätoperatör och energimarknad för att utjämna topplaster och öka energieffektiviteten. Fortum, som distribuerar och säljer elektricitet och värme i Stockholm, verkar främst i Norden, Ryssland och Baltikum. Bolaget driver och underhåller kraftanläggningar samt genererar, distribuerar och säljer elektricitet och värme. ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 120 000 medarbetare.