ABB och Mälarenergi bygger bredband i Västerås

ABB och Mälarenergi bygger bredband i Västerås ABB och Mälarenergi bildar ett gemensamt bredbandsbolag, som ska bygga ett fiberoptiskt stadsnät i Västerås. Det nya bolaget ägs till 60 procent av Mälarenergi och till 40 procent av ABB och det blir dotterbolag till Mälarenergi AB. Redan i år ska större delen av "kärnan" i stadsnätet vara färdigbyggt. Stadsnätet ska vara öppet för de bredbandsoperatörer som vill köpa kapacitet. Det nya företaget ska också sälja tjänster direkt till företag, fastighetsägare och privatpersoner. "För ABB är det naturligt att delta i kundernas affärsutveckling. Vi kan dessutom bidra väsentligt med erfarenhet och kunnande i denna typ av infrastruktursystem," säger Sten Jakobsson, vice vd i ABB AB. "Från Mälarenergis sida är vi mycket nöjda med att få in ABB som partner i stadsnätsbolaget, och vi är övertygade om att vi därigenom får bättre förutsättningar för att bli framgångsrika," säger Kent Ryberg, styrelseordförande i Mälarenergi AB. Detta gemensamma bredbandsbolag är ABBs första större satsning inom infrastruktur för Internet, där den internationella ABB-koncernen redan tagit en rad initiativ. Enbart i Sverige väntas ett åttiotal stadsnät byggas under de kommande tre åren, och ABB kan som en partner tillhandahålla lösningar för dessa nät. Samtidigt kommer ABBs satsning på utbyggnad av bredband att genomföras runt om i Europa. Förutom bredbandsverksamheten installerar och servar ABB både traditionella fasta telefonnät och mobila GSM-nät. ABB har ungefär 2 000 medarbetare inom detta område, huvudsakligen i Europa. För mer information, kontakta: Sten Jakobsson vice vd, ABB AB Tel. 021-13 70 20 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/23/20000323BIT01030/bit0001.pdf http://www.bit.se/bitonline/2000/03/23/20000323BIT01030/bit0002.doc

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 130 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering med två tydliga värdeerbjudanden: att transportera elektricitet från kraftverk till eluttag samt att automatisera industrier från naturresurser till färdiga produkter. Som huvudpartner till Formel E, den helt eldrivna internationella motorsportklassen hos FIA, tänjer ABB på gränserna för e-mobilitet för att bidra till en hållbar framtid. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 135 000 anställda. www.abb.com