ABB och Nobel Media tillkännager internationellt partnerskap

Samverkan för att sprida Nobelprisets inspirationskraft

ABB och Nobel Media tillkännagav i dag ett internationellt partnerskap som för samman två respekterade organisationer med stort fokus på innovation, utbildning och forskning. ABB sällar sig därmed till en utvald grupp av Nobel International Partners.

Nobel Media, en enhet inom Nobelstiftelsen, sprider kunskap kring Nobelpriset och Nobelprisbelönade insatser till miljontals människor runt om i världen genom inspirerande evenemang, digitala medier och utställningar i enlighet med Alfred Nobels arv och minne. Genom dessa aktiviteter och evenemang – inklusive globala Nobel Prize Dialogue-konferenser – når Nobel Media ut till studenter, beslutsfattare och en intresserad allmänhet runt om i världen.

Samarbetet mellan ABB och Nobel Media syftar till att dela kunskap brett, inspirera människor att engagera sig i vetenskapliga frågor och belysa vår tids största utmaningar. Som ledande inom banbrytande teknik bidrar ABB med stor erfarenhet inom forskning och innovation samt ett stort engagemang i samarbetet.

ABB:s koncernchef Ulrich Spiesshofer kommenterar: ”Vi är glada att bli en Nobel International Partner och att hylla de visionärer som formar vår värld och skapar framtiden. Nobel och ABB delar ett djupt engagemang för innovation och idéers kraft och vi inspireras av denna möjlighet att rikta uppmärksamheten till Nobelpristagarnas banbrytande arbete, att hylla forskning och upptäckter samt att inspirera nästa generations extraordinära pionjärer. Vi ser fram emot att arbeta nära tillsammans med Nobel och att involvera våra kunder, våra medarbetare och engagerade aktörer runt om i världen i denna spännande strävan.”

Johan Söderström, VD för ABB Sverige, tillägger: ”Att samarbeta med en av vårt lands viktigaste institutioner är ett privilegium för oss alla på ABB. Vi gläder oss åt att fördjupa oss i alla event och aktiviteter tillsammans med de bästa forskarna i världen. Samarbetet stärker också vårt engagemang i yngre generationer.”

”Nobelpriset står för idéers kraft och möjligheten att skapa en bättre värld genom kunskap och forskning. Att förbinda sig till dessa värden är viktigare än någonsin, ett ansvar som vi delar med ABB”, säger Mattias Fyrenius, VD på Nobel Media. ”För att kunna hantera vår tids största utmaningar är det centralt att stärka banden mellan näringsliv, politik och den akademiska världen och därför är jag stolt över att tillkännage vårt samarbete med ABB”.

Nobel Medias event och aktiviteter inkluderar vetenskapskonferenser, föreläsningar och utställningar globalt, liksom engagerande innehåll genom digitala kanaler med stort genomslag. Nästa Nobel Prize Dialogue – som för samman Nobelpristagare, världsledande forskare och beslutsfattare från hela världen – hålls i Santiago i Chile i mitten av januari 2019.

För mer information om tillkännagivandet besök gärna https://youtu.be/r38Xp7amWh0.

Om Nobel Media AB

Nobel Media AB strävar efter att sprida kunskap om Nobelprisbelönade insatser och stimulera intresse för vetenskap, litteratur och fred i linje med Alfred Nobels vision. Bolaget utvecklar en rad medierelaterade rättigheter och produktioner för en global publik: Nobelprisets officiella digitala kanaler, Nobel Prize Concert samt tvärvetenskapliga konferenser och internationella föreläsningsserier där Nobelpristagare bland annat möter studenter. Bolaget förvaltar även en portfölj av utgivningsrättigheter för ljud- och filmmaterial samt direktsändningar av Nobelprisceremonierna.

Besök gärna: www.nobelprize.org, Twitter: @Nobelprize, Facebook: facebook.com/Nobelprize, YouTube: www.youtube.com/nobelprize

Nobel Media®, Nobel Prize®, Nobelprize.org® och Nobel Prize Concert® är Nobelstiftelsens registrerade varumärken. Friskrivning: Nobel Media AB är varken direkt eller indirekt engagerat i nomineringen eller valet av Nobelpristagare. Dessa förfaranden är strängt konfidentiella och regleras av de institutioner som delar ut Nobelpriset.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom kraftnät, elektrifieringsprodukter, industriell automatisering samt robotar och drivsystem. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 130 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering med två tydliga värdeerbjudanden: att transportera elektricitet från kraftverk till eluttag samt att automatisera industrier från naturresurser till färdiga produkter. Som huvudpartner till ABB Formel E, den helt eldrivna internationella motorsportklassen hos FIA, tänjer ABB på gränserna för e-mobilitet för att bidra till en hållbar framtid. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 147 000 medarbetare. www.abb.com

För mer information kontakta:
ABB Sverige
Christine Gunnarsson, presschef