ABB ökar drifttiden och sänker underhållskostnader på obemannade oljeplattformar

2016-02-24 – Integrerade el- och kommunikationssystem ska öka produktiviteten på sju obemannade oljeplattformar utanför kusten i Förenade arabemiraten.

ABB har fått i uppdrag från National Petroleum Construction Company (NPCC) att leverera eldistributions- och kommunikationssystem till projektet Al Nasr Full field Development Project i Abu Dhabi, Förenade arabemiraten (UAE). Ordervärdet är runt 18 miljoner dollar och beställningarna bokades i fjärde kvartalet 2015.

Lösningarna från ABB ska hjälpa NPCC att uppfylla sitt leveransåtagande till Abu Dhabi Marine Operating Co. (ADMA-OPCO) omfattande säker drift av sju oljeborrtorn till havs, cirka 130 kilometer nordväst om centrala Abu Dhabi. Ihop med beställningar förra året till samma projekt ska ABB leverera ett sömlöst system för eldistribution, inklusive elkraft från land, som ska omfatta hela oljefältet Al Nasr. De nya beställningarna lyfter det totala ordervärdet för ABB från projektet till mer än 120 miljoner dollar.

ABB ska leverera elektrisk utrustning och system för kraftstyrning och telekommunikation för att säkra högsta möjliga effektivitet, tillförlitlighet och säkerhet.

Sömlös integrering av kraft och automation är en viktig del av ABB:s strategi Next Level för att garantera en säker, tillförlitlig och effektiv drift för våra kunder”, säger Peter Terwiesch, global chef för ABB:s division Process Automation. ”Dessa fortsatta beställningar bekräftar styrkan i vår långvariga relation med Hyundai Heavy Industries och NPCC i detta projekt.”

Att upprätthålla en säker kraftförsörjning och hög tillgänglighet är kritiskt inom olje- och gasindustrin. Kraftstyrsystemet från ABB kommer att använda ABB:s marknadsledande styrsystem 800xA för att sömlöst integrera alla komponenter i det mycket omfattande elsystemet och möjliggöra säker och effektiv fjärrstyrning av kraftnätet. Ett intelligent system för anläggningsstyrning och förutsägande underhåll kommer att ytterligare minska driftkostnaderna och förlänga livslängden till följd av lägre risk för fel och oplanerade driftstopp.

ABB ska leverera 11 kilovolts och 6,6 kilovolts luftisolerade lågspänningställverk som oavbrutet tillhandahåller data för att verifiera hög säkerhet, tillgänglighet och tillförlitlighet. ABB ska också tillhandahålla ett fullt integrerat telekommunikationssystem till det stora plattformskomplexet för intern och extern kommunikation och fältsäkerhet. Nyckelprodukter är datanätverk, elektroniskt personsökssytem, kamerasystem, radar, publikt adressystem och larmsystem, behörighetskontrollsystem, telefonsystem och radio- och kommunikationssystem mellan plattformarna[?]. Leverans är planerad till andra halvåret 2016.

ABB har arbetat för Al Nasr Full Field Development Project ända sedan konceptfasen och FEED-fasen (front-end engineering and design) och nu i konstruktions- och byggfasen. Uppdraget omfattar konstruktion, tillverkning och leverans samt övervakning av installation och driftsättning.

Om ABB

ABB (www.abb.com) är ett ledande globalt teknikföretag inom kraft och automation. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 135 000 medarbetare.

För mer information kontakta:

Technology Media Relations
Reiner Schönrock