ABB ökar möjligheterna för smartare byggnader

Med växande krav på teknologi som stöder uppkopplade enheter, efterlyser ABB ökad samverkan inom området.

En undersökning som gjorts av Frost & Sullivan tyder på att marknaden för digitalt anslutna byggnader nästan kommer att tredubblas från 250 miljarder dollar 2012 till 730 miljarder dollar 2020. De smarta hemmen står för nästan en tredjedel av den här siffran. Man förutspår också att den europeiska marknaden kommer att växa kraftigt med 54 procent (årlig tillväxttakt), vilket innebär 45 miljoner smarta hem år 2020.

I över 30 års tid har ABB gått i spetsen för att ta fram lösningar för smarta hem, smarta byggnader och intelligenta samhällen. Lösningar som förändrar vårt sätt att leva, arbeta eller roar oss. ABB Ability™-portföljen med uppkopplade och programvaruaktiverade lösningar formar framtiden för intelligenta byggnader med teknik som är energieffektiv och framtidsorienterad. Målet med tekniken är ett bekvämare, tryggare och effektivare liv för alla.

ABB har tagit fram en serie lösningar som svarar mot behoven i vår digitalt anslutna värld. Lösningarna omfattar allt från det senaste inom styrning av underhållningssystem till energimätning, temperaturstyrning, trygghet och belysning.

Den växande efterfrågan har däremot lett till en fragmenterad marknad. För att ett hem ska vara riktigt smart behöver alla apparater och system, från tvättmaskinen till värmen och persiennerna, kunna utbyta data på ett enkelt och säkert sätt. Och det inte bara med varandra, utan med alla slags smarta enheter som erbjuder nya hjälp- och trygghetstjänster åt hemmet.

Därför har ABB investerat i mozaiq – en öppen och säker digital marknadsplats som ansluter konsumentens enheter till alla slags tjänster och gör så att den smarta tekniken för de boende är kompatibel med varandra, oberoende av leverantör. Bosch och Cisco är ABB:s medgrundare av mozaiq, vars mål är att hjälpa tillverkare inom alla branscher att skapa en övertygande IoT-upplevelse för konsumenterna.

”I takt med att tekniken blir mer komplex ökar förväntningarna på användarvänlighet. Folk som bor i ett smart hem vill inte behöva oroa sig över den tekniska kompatibiliteten när de använder sina anslutna enheter. De vill kunna tillgodose sina önskemål och styra allt, från temperatur till underhållningssystem, via en knapptryckning, på sin smartphone eller surfplatta.”, säger Mike Mustapha, global chef för Marketing, Sales and Commercial Operations, inom division Electrification Products.

”Smart teknik för bostäder- och byggnader måste fungera för alla oavsett ålder eller förmåga. Det finns potential att revolutionera livet för var och en. Men inom branschen behöver vi arbeta tillsammans för att kunna att leverera den här typen av teknik, i ett format, som möjliggör bred tillgänglighet och åtkomst för fler. Då kan vi frigöra dess verkliga potential. Det är därför vi har varit med att grunda mozaiq: för att hjälpa företag att lansera driftkompatibla IoT-produkter och tjänster och påskynda utvecklingen av tjänsteinriktade IoT-produkter.”, fortsätter han.

Det är även viktigt med ett närmare samarbete inom området för smarta byggnader, där öppna kommunikationsstandarder som KNX hjälper till att förbättra anslutningen och användarupplevelsen.

Intelligenta byggnader måste tillgodose den ökande efterfrågan på energieffektiva lösningar. På samma sätt som konsumenterna vill minska elkostnaderna och sin miljöpåverkan har fastighetsägare en större skyldighet än någonsin att minska kostnaderna och förbättra energiklassificeringen.

Det är precis det här som smarta byggnader kan göra, genom att kombinera den senaste tekniken med genomtänkt design och konstruktion. Kan vi skapa utrymmen som är funktionella, samtidigt intelligenta och kostnadseffektiva och genom det få en bättre energieffektivitetmed upp till 50 %.

Internet of things har möjliggjort stora framsteg inom styrning av byggnad. Det ökande antalet IP-enheter och -sensorer, som mäter alltifrån temperatur, ljusstyrka och CO2-halt, har lett till ny teknik som gör det enklare att hantera användningen av energi.  ABB erbjuder allt från KNX-teknik till HVAC -styrning, belysning och nödbelysning, energistyrning, energimätning samt trygghet och brandsäkerhet. Alla de här lösningarna har tagits fram för att förbättra användarupplevelsen och främja effektiviteten.

”För att alla byggnader vi skapar ska vara riktigt intelligenta, måste de uppfylla behoven hos människorna som använder dem. Oavsett om det handlar om kontorskomplex, hotell, sjukhus eller bostäder måste vi ta tillvara den nya tekniken och utveckla gemensamma plattformar som gör att användarna verkligen kan utnyttja alla fördelar med tekniken. Det är så vi ska skapa hållbara byggnader för framtiden”, tillägger Mike.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 130 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering samt driver energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen. Som huvudpartner till Formel E, den helt eldrivna internationella motorsportklassen hos FIA, tänjer ABB på gränserna för e-mobilitet för att bidra till en hållbar framtid. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 136 000 medarbetare. www.abb.com

För mer information kontakta:

ABB Electrification Products
Jan Mörtstrand, marknadschef