ABB överlämnar två gruvspel till Bolidens miljardprojekt - Garpenberg 2.5

Gruvspelen ska bidra till att Boliden kan höja sin årsproduktion från nuvarande 1,4 till 2,5 miljon ton i Garpenberg, Sverige.

2014-05-26 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, och Boliden Garpenberg, har kommit överens och undertecknat övertagandeprotokoll för ett bergsspel och ett personspel.

ABB har levererat ett komplett produktionsspel med mekanik, styrsystem, drivsystem samt schaktutrustning, och ett personspel med all nödvändig mekanik, styrsystem och drivsystem samt schaktutrustning. Produktionsspelet har en kapacitet att uppfordra 416 ton malm per timme med en hastighet av17 meter per sekund. Båda spelen ska kunna styras från ett styrcentrum via System 800xA, som i sin tur, kan koppla all utrustning och system för att automatisera produktion och administration för hela gruvan.

Projektet har inneburit mycket intensivt samarbete mellan ABB, Boliden och andra entreprenörer. Garpenberg har varit en av Sveriges största byggarbetsplatser i Sverige på senare tid där över 700 personer arbetat tillsammans för att färdigställa projektet.

”Jag är mycket nöjd över vårt arbete och resultat i projekten hos Boliden i Garpenberg, speciellt nöjd är jag över säkerheten och energieffektiviteten som vi har byggt in i leveransen”, säger Andreas Malmport, chef för ABB Global Industrial Segment Underground Mining.

I ABB:s leverans till Bolidens investering ingår förutom dessa spel även kvarnmotordrifter samt automation av anrikningsverket.

Garpenberg är Sveriges äldsta gruva som fortfarande är i drift, med anor från 1200-talet. Boliden investerar 3,9 miljarder svenska kronor för att nästan fördubbla årsproduktion vid slutet 2015.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 150 000 medarbetare.

Länk till Boliden Garpenberg: http://www.boliden.com/sv/Verksamheter/Gruvor/Garpenberg/

Länk till ABB Mining: http://www.abb.com/mining

Länk till filmklipp på youtube: http://www.youtube.com/watch?v=l7-ju2b4h2U&feature=youtu.be

ABB Process Automation