ABB rapporterar starkt resultat för fjärde kvartalet, nettovinsten för 2011 upp 24%

• Orderingången upp 17% (10% organiskt), intäkterna upp 16% (10% organiskt)
  • Orderingången för helåret når för första gången 40 miljarder dollar, rekordhöga intäkter på 38 miljarder dollar
  • Operativt EBITDA för fjärde kvartalet upp 18%, nettovinsten upp 19%
  • Kassaflöde från rörelsen 1,7 miljarder dollar för fjärde kvartalet
  • Styrelsen föreslår en utdelning för 2011 med 0,65 CHF, en ökning med 8% från 2010

ABB redovisade ökad lönsamhet för fjärde kvartalet 2011 till följd av stark intäktstillväxt i kombination med kostnadsbesparingar. Företagets orderingång för helåret 2011 nådde för första gången 40 miljarder dollar och intäkterna uppgick till rekordhöga 38 miljarder dollar.

Operativt EBITDA, ledningens mått på lönsamhet, steg med 18 procent, jämfört med fjärde kvartalet i fjol, till 1,6 miljarder dollar utifrån en ökning av intäkterna med 16 procent (10 procent organiskt). Den operativa vinstmarginalen steg till 14,8 procent från 14,4 procent, främst till följd av kostnadsminskningar på cirka 330 miljoner dollar och bättre projektgenomföranden.

Kassaflöde från rörelsen under kvartalet uppgick till runt 1,7 miljarder dollar, nära rekordnivån på 1,8 miljarder dollar för samma kvartal de senaste två åren.

Orderingången steg med 17 procent (10 procent organiskt), bland annat till följd av ökad efterfrågan på energieffektiva kraftöverföringssystem både på mogna marknader och tillväxtmarknader.

Efterfrågan från kunder i industrin på högeffektiv utrustning för att sänka driftkostnaderna och höja produktkvaliteten steg också.

”Vi fortsatte att prestera väl i fjärde kvartalet, speciellt vad gäller våra kostnadsbesparingar och projektgenomföranden, vilket gör att vi kan rapportera rekordhöga intäkter och starka resultat på en volatil marknad”, säger Joe Hogan, koncernchef för ABB. ”Vi såg en god efterfrågan på energieffektiva lösningar för industrin såväl som för utbyggnad och uppgradering av elnät, och vi räknar med att detta ska fortsätta.”

”Samtidigt kommer en ogynnsam verksamhetsmix och pågående prispress på projekt ur orderstocken att sannolikt tynga vinstmarginalerna under första kvartalet, men vi är mer optimistiska i våra utsikter för resten av året och kommer att fortsätta jaga tillväxt offensivt men samtidigt behålla vår kompromisslösa inställning till kostnadskontroll.”

För mer information, kontakta:

Media Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi