ABB:s aktieägare godkänner styrelsens alla förslag

Alla styrelsemedlemmar omvalda för en ny mandatperiod; utdelningen ökade till 0,65 CHF

2012-04-26 – Aktieägarna i ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har godkänt alla förslag som styrelsen har lagt fram vid företagets årsstämma i Zürich idag.

De omvalde samtliga åtta styrelsemedlemmar för en mandatperiod av ytterligare ett år. Styrelsen avser att åter utnämna Hubertus von Grünberg till styrelseordförande.

Aktieägarna röstade för att höja utdelningen till 0,65 CHF per aktie för 2011 från 0,60 CHF för föregående år. De godkände också årsredovisningen, koncernbokslutet samt årets resultat- och balansräkning för 2011.

Totalt närvarade 1000 aktieägare vid årsstämman och av det totala aktiekapitalet var 61,4 procent representerat.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 135 000 medarbetare.

För mer information, kontakta:

Media Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi
(Zurich, Switzerland)
media.relations@ch.abb.com

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 130 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering med två tydliga värdeerbjudanden: att transportera elektricitet från kraftverk till eluttag samt att automatisera industrier från naturresurser till färdiga produkter. Som huvudpartner till Formel E, den helt eldrivna internationella motorsportklassen hos FIA, tänjer ABB på gränserna för e-mobilitet för att bidra till en hållbar framtid. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 135 000 anställda. www.abb.com