ABB:s division Power Technologies effektiviserar organisationen

ABB:s division Power Technologies effektiviserar organisationen Fem affärsområden slås samman till två verksamheter organiserade kring produkter och system 2004-08-31 - ABB, det ledande företaget inom kraft- och automationsteknik, meddelar idag att deras division Power Technologies effektiviserar sin verksamhet genom att slå samman fem affärsområden till två för att påskynda den lönsamma tillväxten. De två verksamheterna kommer att organiseras kring produkter och system. De två nya affärsområdena är: Power Technology Products, som kommer att ledas av Peter Smits, i tillägg till hans roll som divisionschef och medlem av koncernledningen, samt Power Technology Systems som kommer att ledas av Michael Hirth. Förändringen kommer att träda i kraft från den första januari 2005. "Genom att effektivisera vår verksamhet, kommer vi att kunna erbjuda våra kunder bättre tillgång till vårt breda erbjudande av kraftteknik," säger Smits. "Omorganisationen kring produkter och system kommer att leda till verksamhetsförbättring samt öka vår kostnadseffektivitet." Power Technology Products kommer att slå ihop ABB:s tillverkningsnätverk för kraftteknik, vilket består av ungefär 150 fabriker. Power Technology Systems kommer att erbjuda system för krafttransmission, distributionsnät samt kraftverk. Den fortsatta strategin med att ha en gemensam division som kombinerar produkter, system och service kommer att ge kunderna den bredaste möjliga tillgång till ABB:s unika portfölj av kraftteknik genom en gemensam säljkår i alla länder. ABB säger att divisionens förändring markerar en ny fas i deras välbeprövade affärsstrategi. Initiativet till verksamhetsförbättring (operational excellence) följer på det framgångsrika genomförandet av konceptet fokuserad fabrik (focused factory) och implementeringen av fokuserad systemdesign (focused engineering), vilket förenade tillverkning och systemkonstruktion över hela världen. ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 105 000 medarbetare. [REMOVED GRAPHICS] ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/31/20040831BIT00010/wkr0001.pdf

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 125 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering samt driver energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 136 000 anställda. www.abb.com