ABB:s Johan Söderström till styrelsen för IVAs Näringslivsråd

2017-03-24 – Johan Söderström, vd för ABB Sverige, är ny ledamot i styrelsen för Näringslivsrådet inom Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA. Johan Söderström är sedan 2013 ledamot i IVAs avdelning för elektroteknik.

”IVA är en mycket viktig aktör när det gäller näringslivets framtidsfrågor som digitalisering, hållbarhet och kompetensförsörjning”, säger Johan Söderström, ny ledamot i IVAs Näringslivsråd. ”Det känns hedrande att tillsammans med styrelsen, medlemmarna och de duktiga medarbetarna inom IVA aktivt driva utvecklingen med forskning som skapar möjligheter för Sverige”.

Johan Söderström ersätter Hans Stråberg som lämnade Näringslivsrådets styrelse vid årsskiftet.

”Vi är glada över att Johan Söderström med sin tunga industribakgrund blir en del i vårt team. Johan har dessutom ett brinnande samhällsengagemang”, säger Eva Hamilton, ordförande för IVAs Närinsglivsråd.

Näringslivsrådet har cirka 260 medlemsorganisationer som stödjer IVAs verksamhet och mål. Bredden i kompetens samt förankringen i näringslivet som IVA får genom Näringslivsrådet är en förutsättning för akademiens verksamhet. Genom Näringslivsrådet kan medlemsföretagen delta aktivt i IVAs verksamhet och på så sätt utveckla den egna kompetensen och påverka frågor som IVA driver. Styrelsen för IVAs Näringslivsråd har nio ledamöter, bland annat Magdalena Gerger och Jonas Wiström.

Läs mer på https://www.iva.se/om-iva/naringslivsradet/

Om IVA
Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, är en fristående akademi för att påverka samhällsutvecklingen. Se även www.iva.se

Om ABB