ABB:s koncernchef träffade Indiens premiärminister Modi och diskuterade e-mobilitet, förnybar energi och energieffektivitet

ABB:s koncernchef Ulrich Spiesshofer träffade Indiens premiärminister Narendra Modi i New Delhi under MOVE Summit den 7 september.

Spiesshofers samtal med premiärministern fokuserade på hur ABB kan stötta regeringens mål avseende förnybara energikällor samt hur man kan påskynda övergången till elektrifiering inom kollektivtrafiken.

”Genom att nyttja e-mobilitet nu kan Indien bli världsledare inom e-mobilitet samtidigt som man minskar utsläppen och beroendet av fossila bränslen. ABB är teknikledare inom e-mobilitet och vi är väl positionerade att samarbeta kring Indiens e-mobilitetsmål till 2030”, sade Spiesshofer.

Spiesshofers möte med premiärministern skedde vid en tidpunkt då Indien har satt upp ett ambitiöst mål att producera 227 GW förnybar energi per 2022 och man har lanserat ett projekt för att den största delen av kollektivtrafikens fordon ska drivas med el. Indien investerar också i att göra elnätet mer leveranssäkert trots en ökande efterfrågan.

”Detta begränsas inte bara till laddinfrastruktur för elfordon utan innefattar hela värdekedjan för el. Vi ser mycket fram emot att fortsatt dela idéer om hur man kan driva Indiens e-mobilitetsrevolution framåt”, tillade han.

I Indien är ABB det enda företaget med kapacitet att spänna över hela värdekedjan för elektricitet, från elnätsinfrastruktur till automatisering och krafthantering, till elektrifiering, inklusive laddning av elfordon. ABB är digital ledare i framkanten av energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen och har varit ledande inom elektrifiering och e-mobilitet i över hundra år.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom kraftnät, elektrifieringsprodukter, industriell automatisering samt robotar och drivsystem. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 130 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering med två tydliga värdeerbjudanden: att transportera elektricitet från kraftverk till eluttag samt att automatisera industrier från naturresurser till färdiga produkter. Som huvudpartner till ABB Formel E, den helt eldrivna internationella motorsportklassen hos FIA, tänjer ABB på gränserna för e-mobilitet för att bidra till en hållbar framtid. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 147 000 medarbetare. www.abb.com

Media Relations:
media.relations@ch.abb.com