ABB:s lösning för mikronät driver Robben Island, Mandelas ökända fängelse

2017-11-02 - Mikronät fångar upp energi från solpaneler som kan generera 667 kilowatt - motsvarande den genomsnittliga effekten för cirka 130 hushåll

Världsarvsön Robben Island, belägen 9 kilometer utanför Kapstadens kust, har tidigare använt bränsleslukande och koldioxidförorenande dieselgeneratorer som enda kraftkälla. Nu är ön, som tar emot upp till 2 000 turister varje dag, hållbart självförsörjande till följd av ABB:s lösning för mikronät - i grunden ett småskaligt elnät- som gör det möjligt för Robben Island att drivas på solenergi minst nio månader om året. Projektet ingår i ett initiativ för hållbar turism som finansieras av den sydafrikanska regeringen.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 125 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering samt driver energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 136 000 medarbetare. www.abb.com

För mer information, kontakta:

Media Relations:
media.relations@ch.abb.com

ABB Ltd
Affolternstrasse 44
8050 Zurich
Switzerland

abb

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 130 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering med två tydliga värdeerbjudanden: att transportera elektricitet från kraftverk till eluttag samt att automatisera industrier från naturresurser till färdiga produkter. Som huvudpartner till Formel E, den helt eldrivna internationella motorsportklassen hos FIA, tänjer ABB på gränserna för e-mobilitet för att bidra till en hållbar framtid. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 135 000 anställda. www.abb.com