ABB:s robot YuMi intog scenen i Pisa, Italien, dirigerade Andrea Bocelli och Lucca Symphony Orchestra

2017-09-13 - YuMi, världens första samarbetande tvåarmade industrirobot, gjorde igår sin operadebutr genom att dirigera den italienska tenoren Andrea Bocelli och Lucca Philharmonic Orchestra på Teatro Verdi i Pisa, Italien.

YuMi, som tillverkas av teknologipionjären ABB, blev inbjuden till scenen av Andrea Bocelli, som utförde den berömda arian "La Donna è Mobile" från Verdi's Rigoletto. YuMi genomförde också verk av Puccini och Mascagni under sin första natt på operan, på ett utsålt Teatro Verdi. Bland gästerna fanns ABB:s koncernchef Ulrich Spiesshofer, under vars ledarskap YuMi utvecklats. Den unika demonstrationen visade på vad som kan hända när avancerad robotteknik och konst förenas.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är en pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar, motorer och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 125 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering och är drivande inom energiomställning och den fjärde industriella revolutionen. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 132 000 medarbetare. www.abb.com

Media Relations:
media.relations@ch.abb.com