ABB:s Robotikstipendium tilldelas civilingenjörer vid MDH

2016-11-03 – I samband med Exjobbsdagen delade ABB och Mälardalens högskola (MDH) för andra gången ut ABB:s Robotikstipendium till minne av Björn Weichbrodt, den elektriska robotens fader. Stipendiet tilldelades idag Roxanne Anderberg och Rickard Holm som studerar Civilingenjörsprogrammet i robotik.

Stipendiet är på 25 000 kr och delas ut årligen till MDH-studenter. Ceremonin hölls på MDH i Västerås och Paul Pettersson, rektor MDH, och Dennis Helfridson, chef för ABB:s robotverksamhet i Sverige, uppvaktade med stipendium, diplom och blommor.

”Det är med stolthet och glädje jag uppvaktar våra studenter Roxanne och Rickard som visat på hög kvalitet i sitt examensarbete och hög grad av innovativt tänkande kring framtidens robotik. Min förhoppning är att stipendiet också ska inspirera genom att ABB, vår strategiska samverkanspartner, uppmärksammar och uppskattar unga människors idéer”, säger Paul Pettersson, rektor vid MDH.

Roxanne Anderberg och Rickard Holm tilldelas stipendiet för examensarbetet Simplified sensor system for an intelligent Robotic Gripper som beskriver ett intelligent gripdon med stor relevans för robotikområdet. I examensarbetet har de på ett tydligt och strukturerat sätt prövat de konceptuella idéerna med implementering och tester i olika användarfall i en labbmiljö.

”Med stipendiet vill ABB inspirera unga att vara med och utveckla robotikområdet till nya nivåer. Vi är mycket glada över att tillsammans med MDH kunna uppmärksamma Roxanne Anderberg och Rickard Holm för deras arbete inom robotikområdet. Robotik handlar om att förstå hur robotar kan användas på smartast sätt och det intelligenta gripdonet gör det möjligt att automatisera ytterligare och på så sätt öka effektiviteten inom industrin. Vi på ABB får stor inspiration av studenternas tankar kring digitalisering och robotisering, säger Dennis Helfridson, chef för ABB:s robotverksamhet i Sverige.

Bakgrund
ABB:s Robotikstipendium är inrättat i syfte att hedra minnet av Björn Weichbrodt och för att stimulera till framtida insatser i hans anda. Weichbrodt var pionjär inom robotteknologi och den elektriska robotens fader. Han startade ABB:s robotsatsning i början på 1970-talet.

Stipendiet på 25 000 kronor är inrättat för studenter från MDH och kommer att delas ut varje år under fem års tid. Det är ett exjobb eller en idé som har koppling till robotikområdet, med fokus på teknik, innovation eller ekonomi, som kan belönas. Stipendiet är inte programbundet utan kan sökas av alla MDH-studenter oavsett studieinriktning.

Stipendiet delas ut av ABB:s enhet Robotics tillsammans med Mälardalens högskola. Vinnaren utses av en jury som består av representanter från ABB och MDH.

Läs mer om stipendiet på MDH:s webbplats:

Om ABB
ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är en pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar, motorer och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 125 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering samt driver energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 135 000 medarbetare. www.abb.com

Om MDH
Med 14 000 studenter och 900 anställda är Mälardalens högskola en av Sveriges stora högskolor. MDH kännetecknas av ett nära samarbete med företag och offentlig sektor i regionen vilket gör utbildningarna attraktiva för studenter och studenter attraktiva på arbetsmarknaden.

För mer information kontakta:
ABB Sverige
Christine Gunnarsson, presschef