ABB:s särskilda utdelningsförfarande 2017

2017-03-16 - ABB gör ett förfarande tillgängligt som gör det möjligt för aktieägare i ABB Ltd med skatterättslig hemvist i Sverige och vars aktier är registrerade hos Euroclear Sweden att få utdelning i svenska kronor (SEK) utan avdrag för schweizisk källskatt.

Sådana aktieägare kan ansöka om att delta i det särskilda utdelningsförfarandet (DAF, Dividend Access Facility) från 16 mars till 4 april 2017. Nuvarande aktieägare som ansökte till ABB:s senaste DAF 2014 registreras automatiskt för 2017 års DAF.

Under förutsättning att aktieägarna godkänner utdelningen på ABB:s bolagsstämma den 13 april 2017, förväntas utdelningen under DAF betalas ut den 25 april 2017.

Utdelningen utbetalas I svenska kronor via Euroclear Sweden och motsvarar den utdelning per aktie som ABB Ltd betalar i schweiziska franc (valutakurs CHF/SEK för utdelningen fastställs den 18 april 2017)  Utdelningen beskattas enligt de svenska skatteregler som gäller för varje person eller part.

Mer information finns på ABB Sveriges webbplats, www.abb.se/aktie, eller på följande direktlinjenummer: +46 (0)8 518 01 555.

Om ABB
ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 125 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering samt driver energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 132 000 medarbetare.
www.abb.com

För mer information, kontakta:

Media Relations:
media.relations@ch.abb.com

Investor Relations:
investor.relations@ch.abb.com

ABB Ltd
Affolternstrasse 44
8050 Zurich
Switzerland

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 130 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering med två tydliga värdeerbjudanden: att transportera elektricitet från kraftverk till eluttag samt att automatisera industrier från naturresurser till färdiga produkter. Som huvudpartner till Formel E, den helt eldrivna internationella motorsportklassen hos FIA, tänjer ABB på gränserna för e-mobilitet för att bidra till en hållbar framtid. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 135 000 anställda. www.abb.com