ABB:s särskilda utdelningsförfarande 2018

ABB gör ett förfarande tillgängligt som gör det möjligt för aktieägare i ABB Ltd med skatterättslig hemvist i Sverige och vars aktier är registrerade hos Euroclear Sweden att få utdelning i svenska kronor (SEK) utan avdrag för schweizisk källskatt.

Sådana aktieägare kan ansöka om att delta i det särskilda utdelningsförfarandet (DAF, Dividend Access Facility) från 1 mars till 20 mars 2017. Nuvarande aktieägare som ansökte till ABB:s senaste DAF 2014 registreras automatiskt för 2017 års DAF.

Under förutsättning att aktieägarna godkänner utdelningen på ABB:s bolagsstämma den 29 mars 2018, förväntas utdelningen under DAF betalas ut den 10 april 2017.

Utdelningen utbetalas I svenska kronor via Euroclear Sweden och motsvarar den utdelning per aktie som ABB Ltd betalar i schweiziska franc (valutakurs CHF/SEK för utdelningen fastställs den 3 april 2018) Utdelningen beskattas enligt de svenska skatteregler som gäller för varje person eller part.

Mer information finns på ABB Sveriges webbplats, www.abb.se/aktie, eller på följande direktlinjenummer: +46 (0)8 518 01 555.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är en pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotik och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur i hela världen. ABB bygger vidare på sin mer än 130 år långa historia av innovationer och utformar idag framtiden inom industriell digitalisering med två tydliga värdeerbjudanden: Att överföra elektricitet från vilken kraftstation som helst till vilket eluttag som helst och att automatisera industrier från naturliga resurser till färdiga produkter. Som en titelpartner till Formula E, den helelektrifierade internationella FIA-motorsportklassen, flyttar ABB gränserna för e-mobilitet som ett bidrag till en hållbar framtid. ABB har verksamhet i över 100 länder med ca 135 000 anställda. www.abb.com

E-post: media.relations@ch.abb.com

E-post: investor.relations@ch.abb.com