ABB:s snabbladdningssystem för elbussar – för tysta och rena städer

2016-08-25 – ABB är en av marknadsledarna inom snabbladdning av elfordon. Den 5 september visar vi vårt kompletta system för att snabbladda elbussar i Västerås – vi är övertygade om att en elektrifierad fordonsflotta är framtiden!

Med ökande luftföroreningsnivåer i städer och ett starkare offentligt åtagande att erbjuda rena transportlösningar ger eldrivna stadsbussar en enastående möjlighet att förbättra luften i städer samt minska bullernivåerna. De samhällsekonomiska årliga kostnaderna för buller i Sverige uppskattas till cirka 16 miljarder enligt Trafikverkets kalkyler från 2010 och elfordon kan bidra till att kraftigt minska dessa kostnader.

”Vårt automatiska snabbladdningssystem för elbussar är baserad på ABB:s långa erfarenhet av laddningslösningar för eldrivna personbilar. Vi har sedan 2010 installerat cirka 4000 snabbladdare runt om i världen och är den globalt ledande leverantören på denna marknad. Nu erbjuder vi även laddlösningar för elbussar, en starkt växande marknad”, säger Jenny Miltell, produktchef för snabbladdare på ABB.

Den 5 september finns en snabbladdare för elbussar inkopplad och monterad på Ottargården, vid ABB:s huvudkontor i Västerås. Där kommer även två elbussar från Volvo att medverka för att demonstrera hur de laddas och körs.

”För att minska städers problem med höga koldioxidutsläpp och buller är elbussar en mycket kostnadseffektiv lösning. Tillsammans med Volvo har ABB ett komplett och konkurrenskraftigt erbjudande till städer runtom i världen som vill ställa om till hållbara kollektivtrafiksystem”, säger Robert Larsson, divisionschef Discrete Automation and Motion.

Om ABB:s snabbladdare för bussar

• Enkla att integrera i befintliga busslinjer (en omvänd pantograf möjliggör ett interface på busstaket, med både låg vikt och kostnad)
  • Modulär design erbjuder laddningskapacitet på 150, 300 eller 450 kW
  • ABB:s beprövade anslutningsteknik bidrar till maximal tillgänglighet, hög drifttid och snabba servicetider
  • ABB:s snabbladdare är konstruerade enligt den internationella standarden för snabbladdare av elbilar, IEC 61851-23, vilket garanterar fullgoda säkerhetssystem och uppfyllande av alla regelverk. Systemarkitekturen och systemfunktionen kommer att vara gemensamt för en bred fordonsindustri i framtiden.

Om Volvo 7900 elhybridbuss

• Kan drivas med el under upp till 70 procent av servicetiden
  • Tysta och utsläppsfria resor när bussen går på el
  • 60 procent lägre energianvändning* än motsvarande dieselbuss
  • 75–90 procent lägre koldioxidutsläpp* än motsvarande dieselbuss, beroende på bränsle
  • Utrustad med elmotor, batterier och en liten dieselmotor
  • Batterierna laddas på 3–6 minuter vid ändhållplatserna

Volvos elbuss

• Möjlighet till 10-20 kilometers tyst, avgasfri körning mellan laddningarna, som sker på några minuter med så kallad opportunity charging vid ändhållplatserna.
  • Utrustad med elmotor och batterier
  • Upp till 80 % lägre energianvändning* än en motsvarande dieselbuss.
  • Inga koldioxidutsläpp

* Beräknat på en 10 kilometer lång stadsbusslinje och jämfört med en dieselbuss Euro 6.

ABB (www.abb.com) är ett ledande globalt teknikföretag inom kraft och automation. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernen verkar i omkring 100 länder och har ungefär 135 000 medarbetare.

För mer information kontakta:
ABB Sverige
Jenny Miltell, produktchef, Svensk Försäljning