ABB:s styrelse föreslår David Constable till ny styrelseledamot

David Constable, koncernchef för Sasol, har erfarenhet av EPC-branschen och processindustrin

2014-09-09 – ABB:s styrelse har enhälligt föreslagit David Constable till ny styrelseledamot. Aktieägarna kommer att rösta om hans nominering vid företagets nästa årsstämma den 30 april 2015.

Constable är President och CEO för Sasol Limited, ett ledande internationellt integrerat energi- och kemiföretag med säte i Sydafrika, och före detta Group President of Operations för Fluor Corporation, där han arbetade i mer än 29 år i ledande befattningar. Han är också medlem av WEF International Business Council och The Business Council i USA. Han är 52 år och kanadensisk medborgare.

Sedan Constables utnämning till President och CEO för Sasol har han drivit ett allomfattande förändringsprogram i hela koncernen som har inneburit omställning av organisationens strategier, prioriteringar, kultur, operativa modell, strukturer, system och processer. Han har också format koncernens tillväxtsatsningar i södra Afrika och Nordamerika, inklusive väldefinierade entreprenadstrategier och projektgenomföranden i världsklass.

”David Constables nominering till styrelsen speglar ABB:s åtagande att stärka vår expertis inom EPC-lösningar och processindustrin”, sa Hubertus von Grünberg, styrelseordförande för ABB. ”Hans starka bakgrund och erfarenhet från ett område där ABB har haft utmaningar på senare tid, i divisionen Power Systems, kommer att berika styrelsen. Hans starka band till Afrika, en attraktiv region för ABB, gör honom till en välkommen ny ledamot av vår styrelse.”

Constable har omfattande internationell erfarenhet. Han har levt och arbetat i USA, Nederländerna, Kanada, Chile, Argentina och Sydafrika. Han är gift och har två barn.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier samt inom transporter och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

För mer information, kontakta:

Media Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi
(Zurich, Switzerland)
media.relations@ch.abb.com

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 130 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering med två tydliga värdeerbjudanden: att transportera elektricitet från kraftverk till eluttag samt att automatisera industrier från naturresurser till färdiga produkter. Som huvudpartner till Formel E, den helt eldrivna internationella motorsportklassen hos FIA, tänjer ABB på gränserna för e-mobilitet för att bidra till en hållbar framtid. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 135 000 anställda. www.abb.com