ABB:s svenska forskningscenter firar 100 år i närvaro av Kung Carl XVI Gustaf, ABB:s koncernchef Ulrich Spiesshofer och energiminister Ibrahim Baylan

2016-09-05 – ABB:s forskningscenter Corporate Research i Västerås firade sina 100 år med en välbesökt “Technology Day” den 5 september 2016. För att ytterligare uppmärksamma hundraårsjubileet invigde ABB sin nya tillväxthub SynerLeap som fokuserar på att skapa ett ekosystem för den digitaliserade industrin.

Dagens program innehöll transport med elbussar från Volvo laddade av ABB, presentation av ABB:s strategi Next Level, en resumé av teknikutvecklingen och blick in i framtiden, YuMi-storyn (vår samverkande robot), nästa generations robotar med professor Danica Kragic, labbturer med exempel som högspänd likströmsbrytare, YuMi-roboten, framtidens gruva och framtidens elnät, Kungens tal om vikten av innovation samt avslutning av dagens handel på Stockholmsbörsen.

H.M. Konung Carl XVI Gustaf talade om “Betydelsen av innovationer för Sverige”. Kungen sade att Sverige är det mest innovativa landet i Europa.

“Framtida konkurrenskraft kommer att vara avhängigt av högkvalitativ forskning och förmåga att attrahera globala talanger. Ju mer vi investerar i forskning, desto större anledning har vi att se framtiden an med självförtroende”, sade Kung Carl XVI Gustaf.

ABB:s koncernchef Dr. Ulrich Spiesshofer gav ett inledningstal om strategin “Next Level – ABB i den digitala eran. Ulrich Spiesshofer sade att ABB:s huvudområden är kraft och automation. Kundernas verksamheter inom kraftbolagen, industri, transport och infrastruktur går igenom stora förändringar som kommer att förvandla elnätet, fabriker, transporter och framtidens byggnader med hjälp av ny teknik för en bättre värld.

“För att detta ska bli verklighet måste våra produkter vara intelligenta, utrustade med sensorer. Och för oss, industriella företag som ABB, är det mycket viktigt att vi gör våra produkter kommunikativa för att stå främst i ledet. Men även för andra som leder företag kommer det att bli extremt viktigt att delta i den moderna industriella miljön för att fortsätta vara framgångsrika företag”, sade han.

Under dagen invigdes en ny tillväxthub vid namn SynerLeap av Ibrahim Baylan, samordnings- och energiminister, med fokus på digitalisering i samarbete med forskningscentret i Västerås.

“Tillväxthubben är ett naturligt, dock mycket spännande, nästa steg för ABB. Det är särskilt spännande att ni inkluderar energi och digitalisering av industrin i tillväxthubben”, sade Ibrahim Baylan. ”Jag är säker på att den kommer att hjälpa ABB och Sverige att fortsätta vara ett viktig och ledande företag på den internationella marknaden”.

Syftet med SynerLeap är att skapa ett ekosystem där ABB kan göra det möjligt för små teknikföretag att växa och vidga sig på en global marknad inom tre områden: industriautomation, robotik och energi.  Fyra intressanta företag har redan anslutit sig till SynerLeap från dag ett: Gleechi, Evothings, Mobilaris och NODD.

ABB:s nya samarbetande, tvåarmade robot YuMi väckte stor uppmärksamhet under dagen och gästerna fick lära sig om “The YuMi story – hur man driver marknadsorienterad innovation”. De fick också se en YuMi-robot som trädde pärlor på armband för World Childhood Foundation, där ABB är en av grundarna.

“Vårt forskningscenter och dess kompetenta medarbetare som leds av Mikael Dahlgren gör ett fantastiskt arbete för att utveckla vår teknik till att hålla världsklass och ständigt förbättras. Tillsammans med de globala forskningskollegorna och alla kollegor i affärsverksamheterna bygger de framtidens ABB”, säger Johan Söderström, vd för ABB Sverige. ”Nu firar vi de första 100 årens innovationer och ser även med spänning fram emot de möjligheter som morgondagens teknik kommer att ge oss för att tillsammans med våra kunder och partners skapa ett hållbart samhälle”.

Dagen avslutades med en klockringningsceremoni med Nasdaq Stockholm, där ABB:s koncernchef Dr. Ulrich Spiesshofer fick ringa klockan på scenen och stänga börsen för dagen.

Om ABB:s forskning och utveckling

ABB är en global ledare inom kraft- och automationsteknik. Varje år satsar koncernen omkring 1,5 miljarder dollar på forskning och utveckling som drivs av ABB:s 8 500 tekniker inom fyra divisioner och sju Corporate research centers.

ABB:s första research center grundades i Västerås 1916. Forskningscentret i Västerås är det största av ABB:s sju research centers och har omkring 250 medarbetare från omkring 50 länder och arbetar nära med ledande forskare från universitet runt om i världen.

I juni 2016 presenterade magasinet Framtidens Forskning en undersökning där 400 slumpmässigt utvalda forskare I Sverige rankade sitt favoritföretag. ABB kom etta på listan, nära följt av Ericsson och Scania.

Om ABB

ABB (www.abb.com) är ett ledande globalt teknikföretag inom kraft och automation. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 135 000 medarbetare.

För mer information kontakta:
ABB Sverige
Christine Gunnarsson, presschef