ABB:s yttrande kring EU-kommissionens beslut om konkurrensbegränsande aktiviteter inom kraftkablar

2014-04-02 –  ABB bekräftade idag att företaget har nämnts i ett utslag från EU-kommissionen om konkurrensbegränsande aktiviteter inom kraftkabelindustrin.

ABB:s bot upphävdes till följd av att företaget beviljades full åtalsfrihet för att frivilligt ha rapporterat dessa aktiviteter till EU-kommissionen. Informationen som ABB lämnade möjliggjorde för kommissionen att genomföra en utredning som resulterade i dagens beslut.

ABB står för en rättvis och öppen konkurrens på alla sina marknader runt om i världen. ABB:s bolag och medarbetare är förbjudna att delta i varje form av konkurrensbegränsande aktiviteter eller andra olagliga eller oetiska beteenden. ABB har en nolltoleranspolicy vad gäller olagliga eller oetiska beteenden.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 150 000 medarbetare.

Att notera: Detta är en svensk översättning av en del av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 2 april 2014, vilket kan läsas i sin helhet på www.abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

För mer information, kontakta:

Media Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi
(Zurich, Switzerland)
media.relations@ch.abb.com

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 130 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering med två tydliga värdeerbjudanden: att transportera elektricitet från kraftverk till eluttag samt att automatisera industrier från naturresurser till färdiga produkter. Som huvudpartner till Formel E, den helt eldrivna internationella motorsportklassen hos FIA, tänjer ABB på gränserna för e-mobilitet för att bidra till en hållbar framtid. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 135 000 anställda. www.abb.com