ABB:s yttrande kring EU-kommissionens beslut om konkurrensbegränsande aktiviteter inom kraftkablar

2014-04-02 –  ABB bekräftade idag att företaget har nämnts i ett utslag från EU-kommissionen om konkurrensbegränsande aktiviteter inom kraftkabelindustrin.

ABB:s bot upphävdes till följd av att företaget beviljades full åtalsfrihet för att frivilligt ha rapporterat dessa aktiviteter till EU-kommissionen. Informationen som ABB lämnade möjliggjorde för kommissionen att genomföra en utredning som resulterade i dagens beslut.

ABB står för en rättvis och öppen konkurrens på alla sina marknader runt om i världen. ABB:s bolag och medarbetare är förbjudna att delta i varje form av konkurrensbegränsande aktiviteter eller andra olagliga eller oetiska beteenden. ABB har en nolltoleranspolicy vad gäller olagliga eller oetiska beteenden.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 150 000 medarbetare.

Att notera: Detta är en svensk översättning av en del av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 2 april 2014, vilket kan läsas i sin helhet på www.abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

För mer information, kontakta:

Media Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi