ABB ska hjälpa E.ON att uppfylla sitt hållbarhetsåtagande

Innovativa och ekoeffektiva högspänningsbrytare ska tillämpas i ett projekt för uppgradering av ett vattenkraftverk i norra Sverige

2014-05-06- För att följa sin hållbarhetspolicy har det internationella energiföretaget E.ON beslutat att installera ABB:s senaste ekoeffektiva 72,5 kV högspänningsbrytare i sitt vattenkraftverk i Ledinge i norra Sverige. Strömbrytaren är den första i sitt slag som använder koldioxid (CO2) i stället för traditionell SF6-gas som isoler- och släckmedel.

”Som en del i vårt åtagande investerar vi i nya tekniklösningar som hjälper oss att minska miljöpåverkan och detta beslut är i hög grad i linje med det”, säger Torbjörn Tärnhuvud, VD för E.ON Vattenkraft Sverige.

Minskar CO2-ekvivalenta utsläpp under produktens livscykel med upp till 18 procent

Trycksatt SF6-gas används för säker och tillförlitlig drift av ställverk eftersom den har en mycket högre dielektrisk hållfasthet än andra isolermedel, vilket möjliggör markant minskning av produktens yta samt installation av produkten i begränsade utrymmen. Att säkerställa att SF6-gas används på ett säkert och tillförlitligt sätt är emellertid en dyr utmaning för energi- och industrianvändare, i synnerhet vid urdrifttagning av föråldrade transformatorstationer.

Genom att i stället använda koldioxid som isoler- och släckmedel har varje ny brytare 72,5 kV potential att minska totala CO2- ekvivalenter med 10 ton under produktens livscykel – 18 procent mer än dess föregångare.

”Utveckling av ekoeffektiva tekniklösningar som hjälper till att begränsa miljöpåverkan under hela produktens livscykel är ett av de viktigaste målen inom ABB:s FoU-satsningar”, säger Giandomenico Rivetti, chef för ABB:s verksamhet Högspänningsprodukter som ingår i företagets division Power Products.

”Detta inkluderar aspekter som använda material, lägre elförluster och en mer kompakt yta.”

E.ON Sverige är en del av den internationella E.ON-koncernen som är ett av världens största energiföretag. E.ON har cirka 3 500 medarbetare i de nordiska länderna och hade en omsättning på nästan 6 miljarder USD 2013. Som energiföretag vill E.ON medverka till ett hållbart samhälle. E.ON har investerat cirka 10 miljarder USD i de nordiska länderna mellan 2006 och 2013.

ABB Power Product
Christian Cingolani