ABB ska leverera energieffektiva drifter och 800xA system till Fiskeby Board AB

Leveransen ska öka tillgängligheten, säkerheten och ge bättre kontroll på KM1

2014-06-12 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har fått en beställning på utbyte av drivsystem samt uppgradering av DCS-systemet för kartongmaskin 1 (KM1) till Fiskeby Board AB. Beställningen ska öka tillgängligheten och säkerheten på maskinen samt ge möjlighet att trimma kvaliteten ytterligare på kartongen.

Fiskeby Board har idag ett äldre drivsystem från 1987 som ska bytas ut och valet föll på ABB:s lösning av drivsystem på grund av sin erfarenhet med integrerade säkerhetssystem anpassade till dagens höga maskinsäkerhetskrav. DCS-systemet för driften uppgraderas från Advant till 800xA med ny operatörsmiljö för att ge möjlighet att också integrera drivsystemet med säkerhetsfunktioner till samma system. Detta reducerar behovet av antalet bildskärmar kraftigt vilket tillsammans med gemensamma processbilder, larmlistor etc ger betydligt enklare och bättre kontroll av anläggningen.

ABB ska även bygga ut det befintliga informationssystemet, Smart Client, på fabriken vilket möjliggör att all information från KM1 samt fastbränslepannan görs tillgänglig för alla användare, från operatörer till fabriksledning. Detta innebär möjligheter att bättre följa upp och trimma de olika processtegen!

”Att öka tillgänglighet och hastighetsområdet ytterligare på maskinen samtidigt som säkerheten lyfts och reservdelshållningen säkerställs, är de viktigaste delarna med denna investering säger Hans Hagdahl, Teknisk chef, Fiskeby”

I leveransen av nytt drivsystem för kartongmaskinen ingår 45 DC-drifter och 32 AC-drifter. Drivsystem DSC800 samt ACS880 Multidrive med senaste teknik och utökade säkerhetsfunktioner, samt säkerhetssystem baserat på Pluto säkerhets PLC. I leveransen ingår även konstruktion, installation och idrifttagning.

Fiskeby Board producerar 169 kton kartong per år. Kartongen produceras till 100 % av returfiber vilket ger tydliga miljömässiga fördelar. Kartongtillverkning av returfiber kräver dessutom avsevärt mindre energi än tillverkning av nyfiber.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 150 000 medarbetare.

ABB Automation Systems
Jan Lagnelöv