ABB skapar ett genombrott inom laddning av elfordon med lanseringen av Terra SC

• Ny Smart Connect DC-snabbladdare är tillgänglig till ett banbrytande pris på 9 988 euro
  • Smart kraftlösning tar bort behovet av dyr anslutning till elnätet
  • Upplev praktisk laddning: parkera elfordonet och ladda i 30-120 minuter
  • Enkel att installera var som helst tack vare ultratunn design: alternativ för golv- och väggmontering
  • Anslutningsfunktionerna omfattar åtkomst med PIN-kod och särskilda programvarutjänster för vagnparker
  • Terra SC gör smart, snabb laddning tillgänglig för en mycket bredare målgrupp och ger ett starkt lyft åt utvecklingen av elektrisk mobilitet i allmänhet

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, lanserade idag Terra Smart Connect (SC), en banbrytande produkt som på ett betydande sätt kommer att förbättra affärsutsikterna inom installation av snabbladdare för elektriska fordon (EV) över hela Europa. Terra SC blir tillgänglig för leverans i Europa under det andra kvartalet och det banbrytande priset är från 9 988 euro vid beställning av små volymer.

Terra SC är en kostnadseffektiv likströmsladdare (DC) som har konstruerats särskilt för praktisk snabbladdning i handels- och kontorsområden. Den laddar en elbil fullt på 30-120 minuter medan föraren deltar i ett affärsmöte, går på bio eller äter en måltid. Terra SC lämpar sig också perfekt för personer som vill fortsätta köra men inte nödvändigtvis behöver en fullständig laddning: den kan ladda batterier för elfordon från 30 % till 80 % på mindre än en halvtimme.

Trots det banbrytande priset levereras Terra SC som standard med kåpa av rostfritt stål för utomhusbruk, ett användargränssnitt bestående av en 8-tums intuitiv fullfärgspekskäm och alla de smarta anslutningsfunktioner som ABB:s Terra-laddare är kända för. Den går snabbt och enkelt att installera på i stort sett alla platser, tack vare den ultratunna konstruktionen och de enkla fästena för golv- och väggmontering som gör lösningen utrymmessnål. Dessutom använder Terra SC - till skillnad mot vissa andra DC-snabbladdare - 3-fas, 32 A-matning som tar bort behovet av dyr anslutning till elnätet.

"Lanseringen av Terra SC demonstrerar vårt engagemang i att leverera den optimala laddningslösningen för alla tänkbara platser – både vad gäller funktion och prisvärdhet. Tack vare det banbrytande priset, låga kostnader för driftssättning, enkel installation och smarta konstruktionsfunktioner skapar Terra SC mycket mer övertygande utsikter att installera snabbladdare på många fler platser över hela Europa – genom att ge ett starkt lyft åt utvecklingen av elektrisk mobilitet", säger Hans Streng, Senior Vice President och General Manager för ABB:s Product Group EV Charging Infrastructure.

Fullständig serie anslutningsfunktioner
Terra SC är en webbansluten laddare som levereras med en fullständig serie av anslutningsfunktioner, t.ex. fjärrassistans, -hantering och -service, samt möjlighet till smart uppgradering av programvara. Huvudsakliga tillvalsfunktioner är RFiD- och PIN-kodsauktorisering, ett faktureringsgränssnitt för parkeringsbolag och en webbaserad statistikmodul med data per användare som stöd för rapportering av energiförbrukning. ABB:s anslutningsserie har stöd för alla befintliga och framtida anslutningsstandarder inom samma nätverk.

Terra SC kompletterar ABB:s befintliga sortiment av snabbladdningslösningar perfekt. ABB:s snabba motorvägsladdare - Terra 51 och Terra Base Station 100.2 med flera uttag - används till största delen längs motorvägar och erbjuder en 15-30 minuters "ladda och åk"-tjänst. Terra SC är en mer kostnadseffektiv lösning för platser där människor enkelt kan tillbringa ett par timmar och inte nödvändigtvis kräver en snabbladdning på 15-30 minuter.

Praktisk laddning med Terra SC lämpar sig därför perfekt för företagsvagnparker, vagnparksoperatörer, parkeringsbolag (egna parkeringsområden), uthyrningsföretag, bilhandlare, leverantörer av infrastrukturtjänster för elfordon, rastplatser vid vägkanten och shoppingcenter. ABB kommer att lansera en standardversion med en 20 kW DC-laddare och en särskild version för företagsvagnparker som även har två integrerade växelströmsuttag (AC) för 8-timmarsladdning, vilket gör att tre bilar kan laddas samtidigt.

Det växande antalet elfordon driver fram en global marknadsmöjlighet för laddningslösningar, samt avancerade övervakningslösningar och programvara som stöd för elnätet. ABB uppskattar att marknaden för infrastrukturlösningar inom laddning kommer att vara värd 1 miljard USD år 2017. Sedan lanseringen av Europas första kommersiellt drivna snabbladdningsstation i Nederländerna i maj 2010, har ABB levererat och installerat många DC-laddningsstationer och nätverk i hela regionen. I januari vann ABB ett anbud om att bygga ett nätverk med 200 snabbladdare i hela Estland och skapade världens första infrastruktur för DC-laddning med full nationell täckning.

ABB bjuder in alla till första visningen av Terra SC på Intertraffic Amsterdam (27-30 mars, montrar: 09.C602, EL.31 & 02.102, Amsterdam RAI) och eCarTec Paris (3-5 april, hall 5.1, monter 502, Porte de Versailles, Paris). Mer information om Terra SC och dess huvudsakliga tillvalsfunktioner finns i produktbroschyren på: http://www.abb.com/evcharging

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har cirka 135 000 medarbetare.

ABB:s EV Charging Infrastructure Product Group:
Marcel van de Hoef
N2P Communications