ABB slutför försäljningen av Thomas & Betts’ Meyer Steel Structures- verksamheten till Trinity Industries

Avyttringen är i linje med ABB:s plan för kontinuerlig optimering av verksamhetsportföljen

2014-08-18 - ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har slutfört försäljningen av Meyer Steel Structures- verksamheten inom Thomas & Betts till Trinity Industries (NYSE: TRN). Transaktionen som meddelades den 27 juni 2014, avslutades igår för 600 miljoner dollar. ABB avyttrar stålverksamheten inom Thomas & Betts då den har begränsade synergieffekter med ABB:s kärnverksamheter.

Förvärvet av Thomas & Betts under 2012 påskyndade ABB:s strategi att expandera räckvidden av divisionen Low Voltage Products i viktiga geografiska områden, branscher och produkter. Synergieffekter mellan ABB:s lågspänningsskydd, kontroll- och mätningsprodukter samt Thomas & Betts elektriska komponenter skapar en stark platform för den globala tillväxten.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare

Trinity Industries, Inc., med huvudkontor i Dallas, Texas, är ett industriföretag som äger olika marknadsledande verksamheter för produkter och tjänster till industri-, energi-, transport- och anläggningssektorn. Trinity redovisar sitt resultat uppdelat på fem affärssegment: Rail Group, Railcar Leasing and Management Services Group, Inland Barge Group, Construction Products Group, och Energy Equipment Group. För mer information: www.trin.net.

For help with any technical terms in this release, please go to: www.abb.com/glossary

Media Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi