ABB slutför förvärvet av Newave Energy Holding SA

ABB (ABBN.VX), det ledande kraft- och automationsföretaget, meddelar idag att företaget har slutfört förvärvet, enligt sitt offentliga bud, av det schweiziska företaget Newave Energy Holding SA (NWEN.S), en ledande tillverkare av lösningar för avbrottsfri kraft (UPS). Förvärvet som presenterades 12 december 2011 var värderat till 170 miljoner CHF.

Förvärvet av Newave innebär att ABB flyttar fram sin strategiska position inom kraftstyrning och kraftkvalitet. Det öppnar också för försäljning av Newaves produkter och tjänster utanför företagets traditionella marknader i Europa genom ABB:s världsomspännande återförsäljarnät.

Newave är väl känt i Europa som en innovativ och framgångsrik tillverkare av UPS-system. ABB avser integrera Newave i sin division Discrete Automation and Motion och göra Newaves nuvarande huvudkontor i Quartino, Schweiz, till huvudkontor för ABB:s UPS-verksamhet. Ledningen i Newave kommer att få ledande befattningar inom ABB:s UPS-verksamhet, vilken väntas växa betydligt tack vare strategiska och operativa fördelar genom samgåendet.

”Genom att kombinera ABB:s och Newaves marknadstäckning och teknik kommer ABB att kunna erbjuda ett komplett sortiment av UPS-lösningar till industrier, kommersiella företag och datacenter, inklusive en heltäckande portfölj för växelström såväl som likström. Detta stärker företagets strategiska differentiering”, säger Ulrich Spiesshofer, medlem i ABB:s koncernledning och ansvarig för divisionen Discrete Automation and Motion. ”Jag är övertygad om att de bägge organisationernas kunskap, erfarenhet och beslutsamhet kommer att resultera i ett starkt och sammansvetsat team som är fokuserat på att leverera förstklassiga produkter och tjänster till våra kunder i Europa och samtidigt fånga nya tillväxtmöjligheter runt om i världen.”

”Vi är mycket glada att våra aktieägare har accepterat ABB:s bud. Med ABB:s resurser i ryggen kan vi öka räckvidden för Newaves produkter betydligt och växa ytterligare”, säger Vllaznim Xhiha, styrelseordförande för Newave. ”Genom integreringen med ABB går Newave och dess anställda en ljus framtid till mötes.”

ABB kommer nu att inleda den lagenliga processen att lösa in de resterande 0,56 procenten av aktierna som inte har sålts enligt det offentliga budet. Newave kommer dessutom att inleda avlistningen sina aktier.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 135 000 medarbetare.

Att notera: Detta är en svensk översättning av en del av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 28 februari 2012, vilket kan läsas i sin helhet på www.abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

Media Relations:
Thomas Schmidt