ABB stärker driftsäkerheten för USA:s kraftleveranser

ABB stärker driftsäkerheten för USA:s kraftleveranser Högteknologiskt kraftöverföringssystem länkar ihop de östra och västra kraftnäten 2003-11-10 - ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, meddelade idag att man framgångsrikt har tagit i drift ett kraftledningssystem för högspänd likström (HVDC) som sammanbinder de östra och västra kraftnäten i USA. Back-to-back-systemet förväntas öka driftsäkerheten i näten. HVDC-systemet, kallat "Rapid City Tie" därför att det passerar helt nära Rapid City i South Dakota, transporterar 200 MW kraft. ABB slutförde 50 MUSD-kontraktet på bara 19 månader - sex månader snabbare än industristandard. "Det nya kraftöverföringssystemet kommer att öka driftsäkerheten väsentligt i USA:s nät", säger Peter Smits, chef för divisionen Power Technology. "Sammanlänkningar som Rapid City Tie minskar risken för strömavbrott då det medger ett kontrollerat kraftflöde mellan annars oberoende kraftnät". HVDC-systemet levererar spännings- och frekvenssupport i händelse av störning i något av näten. ABB konstruerade, tillverkade och installerade HVDC-systemet som en del av det samägda projektet mellan Basin Electric Power Cooperative i North Dakota och Black Hills Power i South Dakota. Näten för högspänd växelström (AC) i östra och västra USA sköts inte synkroniserat och behöver ett tekniskt gränssnitt för att sammanbinda dem. HVDC-tekniken tar AC från ett nät, omvandlar den till likström och återomvandlar den sedan till AC för det andra nätet. ABB var först med HVDC-överföringstekniken för att sammanbinda kraftnät. HVDC-tekniken utvecklades av ABB Sverige och den första kommersiella överföringen var mellan svenska fastlandet och Gotland och togs i drift den 7 mars 1954. Projektet leddes från Power System i Ludvika, som är världsledande inom HVDC-tekniken. ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 120 000 medarbetare. För mer information kontakta: Aktieägarkontakter Schweiz: Tel. +41 43 317 3804 Sverige: Tel: +46 21 325 719 USA: Tel +1 203 750 7743 Investor.relations@ch.abb.com Mediakontakter ABB Corporate Communications Zurich Wolfram Eberhardt Tel: +41 43 317 6512 media.relations@ch.abb.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/10/20031110BIT00290/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/10/20031110BIT00290/wkr0002.pdf

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 130 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering med två tydliga värdeerbjudanden: att transportera elektricitet från kraftverk till eluttag samt att automatisera industrier från naturresurser till färdiga produkter. Som huvudpartner till Formel E, den helt eldrivna internationella motorsportklassen hos FIA, tänjer ABB på gränserna för e-mobilitet för att bidra till en hållbar framtid. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 135 000 anställda. www.abb.com