ABB stärker e-mobiliteten med lansering av den första högeffektsladdaren på 350 kW

ABB är ledande på banbrytande teknik och lanserar nu Terra HP, en ny snabbladdningslösning med hög effekt, på Hannovermässan, och förlänger därmed den globala räckvidden.

Antalet elfordon ökar alltmer på vägarna och den globala efterfrågan på kraftfulla och energieffektiva laddstationer för elbilar ökar hela tiden. Vid Hannovermässan lanserade ABB sin senaste laddstation för elbilar: Terra HP, den första produkten på 350 kW på marknaden. Laddtiden för en räckvidd på 20 mil ligger på bara åtta minuter.

Terra HP är idealiskt lämpad att placeras vid rastställen och bensinmackar utmed motorvägarna och den ultrahöga strömmen har kapacitet att ladda fordon med både 400 V och 800 V.

Genom tillägg av effektfördelningstekniken Dynamic DC kan ett laddsystem med dubbelskåp ladda flera elfordon parallellt med upp till 350 kW samtidigt som den tillgängliga elnätsuppkopplingen och elleveransen till de båda fordonen optimeras dynamiskt.

Chefen för ABB:s globala laddsystem för elfordon, Frank Muehlon, kommenterar i samband med lanseringen: ”Vi är engagerade i att stötta expansionen av laddsystem för elfordon runt om i världen för att främja en renare miljö. Att ta fram innovativa, toppmoderna och energieffektiva lösningar som är skalbara efter kundernas behov står i centrum för ABB:s filosofi.”

Ytterligare strömskåp och laddstolpar kan eftermonteras, vilket ger en kostnadseffektiv och framtidssäker lösning för expanderbara laddpunkter som kan växa allt eftersom basen med elbilar växer.

För att ytterligare förbättra prestanda levererar Terra HP den högsta drifttiden tack vare redundans i strömförsörjning och kommunikation samt individuellt kylda laddkablar. Strömskåpet är också extremt tillförlitligt, något som har bevisats i ett antal olika kommersiella installationer för elbussar i fält.

För laddoperatörer ger Terra HP den extra fördelen med ABB Ability™ Connected Services som levererar utökad funktionalitet, inklusive möjlighet att enkelt kunna koppla laddare till back offices, betalningsplattformar eller smarta elnätssystem. Ännu viktigare är att fjärrdiagnostik, reparationer och programvaruuppdateringar över nätet minimerar stilleståndstiderna och ger låga driftkostnader.

Terra HP ger ett antal ytterligare fördelar för konsumenter, inklusive en intuitiv och lättanvänd pekskärm samt ett flertal olika betalningsalternativ.

ABB har tillhandahållit laddningslösningar som en del av sin satsning på hållbar mobilitet sedan 2010 och har sålt mer än 6 500 molnuppkopplade snabbladdare med likström runt om i världen för både personbilar och kommersiella fordon.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 130 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering samt driver energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen. Som huvudpartner till Formel E, den helt eldrivna internationella motorsportklassen hos FIA, tänjer ABB på gränserna för e-mobilitet för att bidra till en hållbar framtid. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 135 000 anställda. www.abb.com

För mer information, kontakta:

Media Relations:
media.relations@ch.abb.com