ABB stärker kraftinfrastrukturen i New Jersey

Order på gasisolerat ställverk för 30 miljoner dollar bidrar till uppgradering av delstatens kraftöverföringsnät

2014-09-12 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har vunnit en order värd drygt 30 miljoner dollar på leverans av gasisolerade ställverk (GIS) till kraftstationer som ska stärka tillförlitligheten i kraftöverföringsnätet i den amerikanska delstaten New Jersey. Beställare är kraftbolaget Public Service Electric & Gas (PSE&G).

ABB:s uppdrag inkluderar konstruktion, leverans och driftsättning av 550 kV GIS-ställerk av typen ELK-3, en kompakt, moduluppbyggd lösning som erbjuder förbättrad tillförlitlighet och säkerhet.

PSE&G investerar 4 miljarder dollar under 2014-2016 för att uppgradera New Jerseys kraftinfrastruktur och tillgodose det ökade elbehovet som per capita har dubblats sedan 1970-talet. Uppgradering av elnätet är nödvändigt i den befolkningstäta delstaten som satsar på att stärka infrastrukturen för sin växande högteknologiska ekonomi.

”ABB har levererat GIS till flera av PSE&G:s projekt och vi är glada att få samarbeta med dem igen”, säger Bernhard Jucker, chef för ABB:s division Power Products. ”Vår kompakta GIS-teknik kommer att stärka kraftöverföringsnätet och underlätta tillförlitliga elleveranser till hushåll och näringsliv i regionen.”

I kraftsystem används ställverk för att övervaka, skydda och isolera elektrisk utrustning och därmed göra kraftförsörjningen tillförlitligare. GIS-teknik innebär att nyckelkomponenter inklusive brytare, kontaktorer och ledare skyddas med hjälp av isolergas. GIS är kompakta, tillförlitliga och robusta, vilket gör dem idealiska i tätbebyggda områden och på andra platser med begränsat utrymme eller i miljöer med tufft klimat.

ABB utvecklade högspänd GIS-teknik i mitten av 1960-talet och fortsätter att leda teknikutvecklingen på området. Företaget erbjuder ett komplett GIS-sortiment för nivåer från 72,5 kV till 1 200 kV och har, som marknadsledare på högspänd GIS-teknik, en globalt installerad bas på mer än 23 000 ställverksfack.

PSE&G är New Jerseys äldsta och största offentligt ägda energiföretag som betjänar nästan tre fjärdedelar av delstatens befolkning tvärs över en 4 200 kvadratkilometer stor diagonal korridor. Som ett av de största kombinerade el- och gasföretagen i USA levererar PSE&G gas till 1,8 miljoner kunder och el till 2,2 miljoner kunder i mer än 300 städer, förstäder och glesbygdssamhällen, inklusive New Jerseys sex största städer. PSE&G har stadigt rankats som ett av de mest pålitliga elföretagen i USA.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier samt inom transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

För mer information, kontakta:

Media Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi
(Zurich, Switzerland)
media.relations@ch.abb.com

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 130 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering med två tydliga värdeerbjudanden: att transportera elektricitet från kraftverk till eluttag samt att automatisera industrier från naturresurser till färdiga produkter. Som huvudpartner till Formel E, den helt eldrivna internationella motorsportklassen hos FIA, tänjer ABB på gränserna för e-mobilitet för att bidra till en hållbar framtid. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 135 000 anställda. www.abb.com