ABB tar en order värd 25 miljoner dollar för transformatorstation i Algeriet

Uppgradering av åtta transformatorstationer för att öka kraftförsörjningskapaciteten

2004-12-21 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, meddelade idag att man tagit ett nyckelfärdigt kontrakt i Algeriet värt 25 miljoner dollar för att uppgradera åtta existerande transformatorstationer vilka kommer att förbättra elförsörjningen inom och runt omkring huvudstaden Alger. Kontraktet, som tecknats med Sonelgaz, är konstruerat för att möta den växande efterfrågan på energi. Kontraktet omfattar utbyggnad likaväl som uppgradering för flera 220/60/30 och 10 kV:s transformatorstationer, vilket ABB kommer att åstadkomma med minimala kraftavbrott för konsumenterna. Ordern kommer att slutföras inom 15 månader – bättre än industrinormen. ”Vår skicklighet att slutföra projektet snabbt och vår tekniska tillförlitlighet var avgörande när vi fick ordern”, säger Peter Smits, chef för divisionen Power Technologies. ”Dessutom har vi visat att vi är pålitliga partner till Sonelgaz i Algeriet vid liknande projekt nyligen”. Projektet omfattar konstruktion, tillverkning, provning, montering och idrifttagning av ställverket, nya transformatorer och kringutrustning. ABB kommer att leverera krafttransformatorer, flera högspänningsutrustningar likaväl som kontroll- och skyddspaneler inklusive automatisering av transformatorsystem och telekommunikationssystem. ABB i Ludvika kommer att leverera högspänningsapparater, brytare, avledare och mättransformatorer. En större del av projektet är ersättning av 125 skåp för mellanspänningställverk. Installationen måste göras successivt för att säkerställa att inte kraftförsörjningen avbryts. De första leveranserna är beräknade att levereras i mars 2005. Det är den senaste i en serie order från Sonelgaz. Inklusive det senaste kontraktet har ABB tagit order värda 105 miljoner dollar från Sonelgaz under 2004. ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 103 000 medarbetare. För mer information kontakta: Corporate Communications Thomas Schmidt Tel: +41 43 317 6568 Fax: +41 43 317 7958 media.relations@ch.abb.com Investor Relations Switzerland: Tel. +41 43 317 3804 Sweden: Tel: +46 21 325 719 USA: Tel +1 203 750 7743 Investor.relations@ch.abb.com

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 130 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering med två tydliga värdeerbjudanden: att transportera elektricitet från kraftverk till eluttag samt att automatisera industrier från naturresurser till färdiga produkter. Som huvudpartner till Formel E, den helt eldrivna internationella motorsportklassen hos FIA, tänjer ABB på gränserna för e-mobilitet för att bidra till en hållbar framtid. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 135 000 anställda. www.abb.com