ABB tar hem beställningar i Indien värda 127 miljoner dollar

Kraft- och automationslösningar ökar ståltillverkaren JSW:s kapacitet

2007-10-18 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem beställningar, tillsammans värda 127 miljoner dollar, för projekt som kommer att hjälpa den indiska industrikoncernen JSW att öka kapaciteten i sina stålverk.

ABB ska leverera nyckelfärdiga kraft- och automationslösningar för två kraftverk som ska generera den elkraft som behövs vid stålverken. Eventuellt överskott från kraftverken säljs till energiverk. Installationerna som beräknas vara i drift 2009 kommer att bidra till att JSW ökar sin årliga stålkapacitet från 3,8 miljoner till 10 miljoner ton till 2010.

”ABB:s ledande kraft- och automationsteknik, branschkompetens och erfarenhet bidrar till att säkerställa en tillförlitlig kraftleverans åt JSW för att öka effektivitet och produktivitet i deras anläggningar”, säger Peter Leupp, global chef för divisionen Power Systems.

Beställningarna omfattar den elutrustning som krävs för säker och koordinerad drift av en 1080 megawatt (MW) kraftgenereringsanläggning i den norra staten Rajasthan och en 300 MW anläggning som byggs i Bellary, i den södra staten Karnataka. ABB levererar också transformatorer, transformatorstationer, drivsystem samt en rad mellan- och lågspänningsställverk till kraftverken.

JSW är en av Indiens ledande ståltillverkare och en del av O.P. Jindal-koncernen som har intressen inom gruvindustri, kolstål, kraft och syrgas.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i cirka hundra länder och har ungefär 111 000 medarbetar runt om i världen.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 130 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering med två tydliga värdeerbjudanden: att transportera elektricitet från kraftverk till eluttag samt att automatisera industrier från naturresurser till färdiga produkter. Som huvudpartner till Formel E, den helt eldrivna internationella motorsportklassen hos FIA, tänjer ABB på gränserna för e-mobilitet för att bidra till en hållbar framtid. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 135 000 anställda. www.abb.com