ABB tar hem ett kontrakt på 48 miljoner dollar från US Postal Service (amerikanska posten)

Robotsystem kommer att hjälpa till att öka effektiviteten för amerikanska posten

20004-11-30 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, meddelade idag att man tagit ett robotkontrakt värt 48 miljoner dollar från United States Postal Service (USPS) för att hjälpa företaget att öka effektiviteten vid posthanteringen. ABB kommer att leverera nyckelfärdiga system med portalrobotar som ska stödja USPS postsorteringsanläggningar i den dagliga hanteringen av flera miljoner brev. Vart och ett av de 67 systemen kommer att innehålla två portalrobotar från ABB som automatiskt sorterar, flyttar och staplar lådor med brevförsändelser baserat på information om postnummer lagrade på streckkoder. De nya systemen kommer att backa upp nästa fas av USPS program för automatisk brevhantering för förbättrad service. Kontraktet är en följd av ett projekt under åren 2000-2001, då ABB levererade 100 liknande robotsystem till 50 olika amerikanska postanläggningar. Dinesh Paliwal, chef för divisionen Automation Technologies sa: ”Det här kontraktet visar på en framgångsrik och bibehållen relation mellan ABB och kunden USPS, som spänner över nära 10 år. Vi har arbetat tillsammans för att utveckla lösningar som uppfyller deras behov av mjukvara, automation och service och den här ordern är ett bevis på ABB:s kompletta erbjudande och starka prestation”. ”Det går åt avsevärd tid och ansträngning för att kontrollera, lyfta, stapla, knuffa, lasta av och åter kontrollera lådor med postförsändelser, genom vår hanteringsprocess”, sa USPS vice VD Tom Day. ”De här systemen kommer att lyfta vårt automationsprogram genom flexibiliteten och modulariteten hos robotlösningen från ABB. Den svarar perfekt mot vårt behov av automatiserad lådhantering”. ABB:s leverans omfattar all utrustning, utbildning, installation, dokumentation, reservdelar och verktygssystem. Leverans av systemen kommer att börja i maj 2005 och projektet ska vara slutfört i slutet av 2006. Portalrobotarna kommer att tillverkas av ABB:s robotenhet i Västerås. ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 103 000 medarbetare. Corporate Communications Thomas Schmidt Tel: +41 43 317 6568 Fax: +41 43 317 7958 media.relations@ch.abb.com Investor Relations Switzerland: Tel. +41 43 317 3804 Sweden: Tel: +46 21 325 719 USA: Tel +1 203 750 7743 Investor.relations@ch.abb.com

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 130 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering med två tydliga värdeerbjudanden: att transportera elektricitet från kraftverk till eluttag samt att automatisera industrier från naturresurser till färdiga produkter. Som huvudpartner till Formel E, den helt eldrivna internationella motorsportklassen hos FIA, tänjer ABB på gränserna för e-mobilitet för att bidra till en hållbar framtid. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 135 000 anställda. www.abb.com