ABB tar hem ett kontrakt värt 56 miljoner dollar till stålindustrin i Kina

Automationslösningar stödjer hög produktivitet och effektivitet vid ett nytt valsverk

2007-08-23 - ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem ett kontrakt värt
56 miljoner dollar för leverans av automationsutrustning och drivsystem till ett högeffektivt valsverk i östra Kina, som ska byggas hos Zhangjiagang GTA Plate Co.

Det nya varmvalsverket i Jiangsu-provinsen kommer att ha en årlig kapacitet på 3,5 miljoner ton. Valsverket för 1,45 meter bred plåt ska tas i drift under senare delen av 2009 och kommer att vara ett av de mest avancerade valsverken i världen.

“Den här ordern bekräftar vår position som en ledande aktör inom metallindustrin”, säger Veli-Matti Reinikkala, global chef för division Process Automation. ”Våra lösningar erbjuder kunderna en betydelsefull mix av produktivitet, tillgänglighet och energieffektivitet..”

ABB:s omfattning av leveransen inkluderar ett brett urval av el- och automationslösningar, inklusive processmodeller och processtyrning med tillhörande operatörsgränssnitt, drivutrustningar och motorer. I ordern ingår också produktionsstyrning för att noggrant följa förädlingen av de valsade banden. ABB kommer även att stå för idrifttagning och utbildning.
ABB:s valsverksenhet i Västerås kommer att leverera kärnan av styrsystemet som består av avancerade styrfunktioner, processmodeller och produktionsstyrning.

Zhangjiagang GTA Plate Co. är en enhet inom Shagang-koncernen i Kina, till vilken ABB har levererat ett antal nyckelprojekt under de senaste tio åren. Det aktuella kontraktet undertecknades i juli 2007.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 130 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering med två tydliga värdeerbjudanden: att transportera elektricitet från kraftverk till eluttag samt att automatisera industrier från naturresurser till färdiga produkter. Som huvudpartner till Formel E, den helt eldrivna internationella motorsportklassen hos FIA, tänjer ABB på gränserna för e-mobilitet för att bidra till en hållbar framtid. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 135 000 anställda. www.abb.com