ABB tar hem ett kontrakt värt 56 miljoner dollar till stålindustrin i Kina

Automationslösningar stödjer hög produktivitet och effektivitet vid ett nytt valsverk

2007-08-23 - ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem ett kontrakt värt
56 miljoner dollar för leverans av automationsutrustning och drivsystem till ett högeffektivt valsverk i östra Kina, som ska byggas hos Zhangjiagang GTA Plate Co.

Det nya varmvalsverket i Jiangsu-provinsen kommer att ha en årlig kapacitet på 3,5 miljoner ton. Valsverket för 1,45 meter bred plåt ska tas i drift under senare delen av 2009 och kommer att vara ett av de mest avancerade valsverken i världen.

“Den här ordern bekräftar vår position som en ledande aktör inom metallindustrin”, säger Veli-Matti Reinikkala, global chef för division Process Automation. ”Våra lösningar erbjuder kunderna en betydelsefull mix av produktivitet, tillgänglighet och energieffektivitet..”

ABB:s omfattning av leveransen inkluderar ett brett urval av el- och automationslösningar, inklusive processmodeller och processtyrning med tillhörande operatörsgränssnitt, drivutrustningar och motorer. I ordern ingår också produktionsstyrning för att noggrant följa förädlingen av de valsade banden. ABB kommer även att stå för idrifttagning och utbildning.
ABB:s valsverksenhet i Västerås kommer att leverera kärnan av styrsystemet som består av avancerade styrfunktioner, processmodeller och produktionsstyrning.

Zhangjiagang GTA Plate Co. är en enhet inom Shagang-koncernen i Kina, till vilken ABB har levererat ett antal nyckelprojekt under de senaste tio åren. Det aktuella kontraktet undertecknades i juli 2007.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 125 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering samt driver energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 136 000 anställda. www.abb.com