ABB tar hem kraftorder för att stärka det norska kraftöverföringsnätet

Två nya 420kV transformatorstationer ska bidra till högre kapacitet och tillförlitligare kraftöverföring.

2013-07-08 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem en order på uppförande av två nya 420 kilovolts (kV) transformatorstationer i Norge. Beställare är det statliga kraftbolaget Statnett och projektet är en del av en övergripande satsning för att bygga ut och stärka det norska elnätet, inklusive uppgradering av ett antal områden från 300 kV till 420 kV.

Som en del av projektet ”Östkorridoren” planerar Statnett en ny kraftledning för 420 kV mellan Bamble och Rød i södra Norge. De två transformatorstationerna Bamble och Grenland kommer att byggas längs denna ledning. Uppgraderingen syftar till att underlätta utvecklingen av handel med förnybar energi mellan Norge och kontinenten samt stödja den industriella utvecklingen i regionen.

ABB:s nyckelfärdiga projekt inkluderar konstruktion, tillverkning, leverans, installation och driftsättning av transformatorstationerna. Huvudkomponenterna i leveransen är effektbrytare och luftisolerade ställverk samt annan högspänningsutrustning. Projektet är planerat att slutföras andra halvåret 2014.

”Detta projekt är en av de satsningar som många västländer nu gör för att uppgradera föråldrad infrastruktur, integrera en ökande andel förnybara energislag och stödja elhandel mellan regioner och länder”, säger Thomas Johansson, chef för ABB:s Substationsverksamhet som ingår i divisionen Power Systems. ”De nya transformatorstationerna kommer att bidra till ökade kraftleveranser och starkare överföringsnät, och vi är glada att få samarbeta med Statnett ännu en gång i detta syfte.”

ABB är världens ledande leverantör av nyckelfärdiga luft- och gasisolerade transformatorstationer, såväl som hybridstationer, för spänningsnivåer upp till 1 100 kV. Dessa stationer bidrar till effektiv och tillförlitlig överföring och distribution av elektricitet med minsta möjliga miljöpåverkan för energiföretag, industrier och kommersiella verksamheter samt sektorer som järnväg, urbana transportsystem och förnybar energi.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

För mer information, kontakta:
Harmeet Bawa
Head of Corporate Communications
ABB Power Products and Services
harmeet.bawa@ch.abb.com

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 130 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering med två tydliga värdeerbjudanden: att transportera elektricitet från kraftverk till eluttag samt att automatisera industrier från naturresurser till färdiga produkter. Som huvudpartner till Formel E, den helt eldrivna internationella motorsportklassen hos FIA, tänjer ABB på gränserna för e-mobilitet för att bidra till en hållbar framtid. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 135 000 anställda. www.abb.com