ABB tar hem kraftöverföringsorder värd 120 miljoner dollar i Kina

UHVDC-länken Jinping-Sunan ska underlätta integration och överföring av förnybar energi, kraftorder till ABB i Ludvika

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem en order värd runt 120 miljoner dollar på att konstruera, bygga samt leverera nyckelutrustning till 800 kV-länken Jinping-Sunan för ultrahögspänd likström (UHVDC) i Kina. Beställare är State Grid Corporation of China (SGCC). Ordern bokades i första kvartalet.

ABB ska konstruera likströmssystemet i nära samarbete med SGCC och lokala kinesiska samarbetspartner samt leverera nyckelkomponenter till båda strömriktarstationerna, inklusive strömriktarventiler, kontroll- och övervakningssystem samt utrustning för DC-ställverken. Som tidigare tillkännagivits har ABB också valts som leverantör av 800 kV-transformatorerna för de båda strömriktarstationerna.

Den 2 090 kilometer långa kraftledningen ska transportera ren vattenkraft från Sichuan-provinsen i centrala delarna av Kina till den starkt industrialiserade kustregionen i den östra provinsen Jiangsu. UHVDC-länken får en kapacitet på 7 200 megawatt och är planerad att tas i drift 2013.

”Jingping-Sunan-projektet speglar det fortsatta förtroendet hos SGCC för ABB:s teknik och globalt erkända expertis inom HVDC”, säger Peter Leupp, chef för ABB:s division Power Systems. ”Vi har en lång meritlista i Kina och är glada att få fortsätta stödja landet i dess arbete att stärka sin kraftinfrastruktur och minimera miljöpåverkan.”

”ABB:s teknik för UHVDC bidrar till att stärka Kinas kraftnät och nyttjandet av förnybara energikällor. Vi är mycket glada över ordern och det goda samarbetet med kunderna i Kina” säger Per Eckemark, enhetschef för HVDC-verksamheten inom ABB.

Överföring av ultrahögspänd likström (UHVDC) är en vidareutveckling av HVDC-tekniken, där ABB var pionjärer för mer än 50 år sedan. UHVDC står för det största tekniska framsteget vad gäller överföringskapacitet och effektivitet på över två decennier. Kraftöverföring på ultrahöga spänningsnivåer innebär betydande fördelar för miljön eftersom det medger effektivare användning av förnybara energislag och minskar beroendet av fossila bränslen. Det minimerar också överföringsförlusterna och kräver smalare kraftledningskorridorer än konventionell teknik. Det lämpar sig speciellt väl för länder som Kina och Indien, där regioner med stora energibehov ofta ligger långt ifrån energikällorna.

SGCC är landets ledande kraftbolag med ansvar för att bygga och driva ett stort utsträckt kraftnät som täcker 26 provinser, självstyrande regioner och kommuner över ett serviceområde som motsvarar 88 procent av hela Kinas territorium.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 124 000 medarbetare.

För mer information, kontakta:

ABB Sverige:
Christine Gunnarsson, Presschef