ABB tar hem långsiktigt servicekontrakt för att öka energieffektiviteten i Carnivals fartyg

Långsiktigt underhåll av Azipodsystemen på 20 fartyg ska förbättra energieffektiviteten med 2,5 till 4 procent och minska de årliga kostnaderna med hela 1 miljon dollar per fartyg.

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem ett långsiktigt servicekontrakt på underhåll och uppgradering av Azipodutrustning från ABB på 20 fartyg över de närmaste 15 åren. Beställare är Carnival Corporation, som räknar med att minska de årliga kostnaderna med så mycket som 1 miljon dollar per fartyg.

Carnival är världens största kryssningsrederi och har 20 kryssningsfartyg utrustade med framdrivningssystemet Azipod från ABB. Azipod använder mindre bränsle än traditionella system och förbättrar samtidigt fartygens manövrerbarhet i alla riktningar. Uppgraderingen av utrustningen ska öka den redan höga energieffektiviteten med ytterligare 2,5 till 4 procent.

”Kunder inom all industri söker nya sätt att minska, såväl som förutse, kostnaderna över hela livscykeln och samtidigt förbättra utrustningens prestanda”, säger Veli-Matti Reinikkala, chef för ABB:s division Process Automation. ”Vi tillhandahåller en komplett portfölj av servicetjänster, inklusive löpande teknikuppgraderingar och pålitligt underhållsstöd för att öka utrustningens livslängd och säkerställa högsta möjliga energieffektivitet.”

Servicekontraktet täcker uppgraderingar i fråga om teknik och energieffektivitet i Azipodsystemen samt tillståndsövervakning av fartygens framdrivning, såväl som underhåll av annan systemutrustning.

Enligt kontraktet ska Azipodutrustningen bland annat uppgraderas med den nya konstruktionen med optimerad form på Azipods fena som tar vattenströmmarna från propellern i en ny mindre skarp vinkel vilket leder om vattenflödet mer effektivt, samt Azipod Dynamic Optimizer, en programvara byggd för att ständigt styra plogvinkeln mellan Azipodenheterna och därmed skapa ännu större bränslebesparing för stora fartyg.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 135 000 medarbetare.

För mer information, kontakta:

Media Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi
(Zurich, Switzerland)
media.relations@ch.abb.com

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 130 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering med två tydliga värdeerbjudanden: att transportera elektricitet från kraftverk till eluttag samt att automatisera industrier från naturresurser till färdiga produkter. Som huvudpartner till Formel E, den helt eldrivna internationella motorsportklassen hos FIA, tänjer ABB på gränserna för e-mobilitet för att bidra till en hållbar framtid. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 135 000 anställda. www.abb.com