ABB tar hem order på 1 600 transformatorer för att stödja järnvägsutbyggnaden i Indien

2016-11-15 – Kompakta och tillförlitliga traktionstransformatorer för att ge järnvägen ett lyft och befrämja ekonomisk tillväxt

ABB har vunnit en order från Alstom för att leverera 1 600 traktionstransformatorer för 800 nya ellok för godstrafik i Indien. De nya loken utökar Indian Railways kapacitet och minskar trängseln på livligt trafikerade linjer för både gods- och passagerartjänster. Transformatorerna ska tillverkas lokalt i ABB:s anläggning i Vadodara i delstaten Gujarat i västra Indien, som stöd för det statliga initiativet ”Make in India” för att uppmuntra inhemsk tillverkning.

Indian Railways driver det största järnvägsnätet i Asien och är det näst största järnvägsnätet i världen som sköts av en enda förvaltning. Företaget kör över 12 500 tåg och 23 miljoner passagerare dagligen, vilket motsvarar Australiens befolkning.

ABB levererar 25 kilovolt (kV)/50 hertz (Hz) traktionstransformatorer för underredesmontering för de 800 loken (2 enheter per lok). De kompakta transformatorerna är utformade för de mest krävande förhållandena, däribland extrema temperaturer och spänningsfluktuationer. De ska kunna bära tunga laster för långa transporter under svåra förhållanden, till exempel branta sluttningar.

”ABB har försett Alstoms ellok med traktionstransformatorer under mer än ett årtionde, och den här ordern bekräftar vår ställning som förstahandsleverantör och tillförlitlig långsiktig teknikpartner”, säger Claudio Facchin, chef för ABB:s division Power Grids. ”De avancerade transformatorerna kommer att tillverkas lokalt och är ett exempel på hur ABB levererar differentierat kundvärde genom att dra nytta av sina tekniska styrkor och sin globala närvaro, som en del av vår strategi Next Level.”

Traktionstransformatorer matar ström med säker spänning till viktiga tågfunktioner som traktion, bromsar, belysning, värme och ventilation, samt passagerarinformation, signaler och kommunikation. ABB:s traktionstransformatorer används av tågoperatörer världen över och tillverkas vid ABB:s fabriker i Schweiz, Indien och Kina. De ger de högsta nivåerna av tillgänglighet och tillförlitlighet för oavbruten tågservice.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är en pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar, motorer och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 125 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering samt driver energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 135 000 medarbetare. www.abb.com

För mer information kontakta:

media.relations@ch.abb.com
ABB Ltd