ABB tar hem order på 30 miljoner dollar för att uppgradera nordisk HVDC-länk

2017-07-12 - ABB AbilityTM MACHTM kontrollsystem ökar energiutbytet i uppgraderingen av den svensk-danska Konti-Skan-länken

ABB har tagit hem en order värd cirka 30 miljoner dollar från Svenska Kraftnät i Sverige samt Energinet i Danmark. ABB kommer att uppgradera kontroll- och skyddssystemet för kraftöverföringslänken Konti-Skan för högspänd likström (HVDC) med den senaste ABB Ability MACH-tekniken. Ordern lades under andra kvartalet 2017.

Kraftöverföringslänken Konti-Skan byggdes för 52 år sedan som den första sammanlänkningen mellan Sverige och Danmark som möjliggjorde energiutbyte. Detta gav fördelarna med ett gemensamt elnät med ytterligare funktioner från HVDC-systemet, vilket har möjliggjort utbyte av förnybar vatten- och vindkraft under decennier. Installationen av ABB:s senaste kontroll- och skyddssystem MACH kommer att förlänga livslängden på HVDC-länken och ytterligare förbättra strömtillgängligheten liksom tillförlitligheten och effektiviteten i elnätet genom avancerad digitalisering.

Det avancerade ABB Ability MACH-systemet fungerar som hjärnan i HVDC-länken – det övervakar, styr och skyddar den sofistikerade tekniken i stationerna för att säkerställa tillförlitlighet och effektivitet. Det är försett med avancerad felregistrering och funktioner för fjärrkontroll.

”Vi är glada att kunna implementera vår senaste ABB Ability MACH-kontrollteknik när vi uppgraderar denna historiska HVDC-överföringslänk för ökad energihandel och utbyte av förnybara energikällor som ger ren och tillförlitlig strömförsörjning till konsumenterna”, säger Claudio Facchin, global chef för ABB:s division Power Grids. ”Detta projekt bekräftar vårt strategiska fokus på tjänster och digitala tekniker samt stärker vår ledande position på marknaden och inom HVDC-tekniken som den givna partnern för att möjliggöra ett kraftfullare, smartare och grönare elnät.”

Konti-Skan byggdes i två faser med början 1965 med Konti-Skan 1 följt av Konti-Skan 2 1988. ABB:s teknik gör det möjligt för båda förbindelserna att arbeta tillsammans som ett enda system. Den fullständiga systemuppgraderingen involverar utbyte av kontrollsystemet. ABB leder branschen inom större HVDC-uppgraderingar och har genomfört projekt runt om i världen med minimala strömavbrott.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 125 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering samt driver energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 132 000 anställda.
www.abb.com

För mer information kontakta:
ABB Sverige
Pressavdelningen
press@se.abb.com

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 130 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering med två tydliga värdeerbjudanden: att transportera elektricitet från kraftverk till eluttag samt att automatisera industrier från naturresurser till färdiga produkter. Som huvudpartner till Formel E, den helt eldrivna internationella motorsportklassen hos FIA, tänjer ABB på gränserna för e-mobilitet för att bidra till en hållbar framtid. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 135 000 anställda. www.abb.com