ABB tar hem order på 40 miljoner dollar för att skapa kraftlänk i södra Kina

2016-11-02 – Avancerad kraftteknik ska underlätta överföringen av 5 000 MW ren vattenkraft över 1 950 km via Dianxibei-Guangdong UHVDC-länken

ABB har tagit hem en order på över 40 miljoner USD för att leverera avancerad kraftutrustningtill överföringslänken för ultrahögspänd likström (800 kilovolt UHVDC) mellan Dianxibei och Guangdong. Projektet, som drivs av China Southern Power Grid Company Limited, en av de två stora kraftnätsoperatörerna i landet, förväntas överföra 5 000 megawatt (MW) effekt över en sträcka på över 1 950 kilometer. Beställningen gjordes under tredje kvartalet 2016.

Länken ska överföra ren vattenkraft från Yunnan-provinsen i sydvästra Kina till Pärlflodsdeltat i Guangdong, en av de mest tätbebyggda urbaniserade regionerna i världen och ett stort nav för ekonomi och tillverkning i Kina. Länken har kapacitet att uppfylla det årliga elförbrukningsbehovet för över 10 miljoner människor, baserat på den genomsnittliga nationella förbrukningen per capita. Den kommer också att hjälpa regionen minska kolförbrukningen betydligt och mildra utsläppen av kol- och svaveldioxid.

”Vi är glada att vår avancerade kraftteknik gör det möjligt för den längsta UHVDC-länken i södra Kina att ge ren el åt miljoner människor och minska miljöpåverkan”, säger Claudio Facchin, chef för ABB:s division Power Grids. ”Teknologi inom ultrahög spänning är en central del i vår strategi Next Level och hjälper expanderande länder som Kina att tillförlitligt och effektivt överföra ökande mängder ren, förnybar energi över större avstånd.”

ABB:s teknologi kommer att tas i drift på Xinsong-omformarstationen i Yunnan och Dongfang-stationen i Guangdong. Xinsong-omformarstationen ligger på 2 400 meters höjd, och ventilerna har utformats särskilt för att uppfylla de krävande elektriska och mekaniska behoven i den kärva miljön. ABB tillhandahåller också dead-tank-brytare, live-tank-brytare och likströmskondensatorer, samt utrustning för ventil och ventilhallar.

UHVDC-överföring är en vidareutveckling av HVDC, en teknik där ABB bröt nya vägar för över 60 år sedan, och utgör det största språnget inom kapacitet och effektivitet på över tjugo år. ABB bidrar till ett antal UHVDC-länkar över hela Kina och förvaltar sitt arv som banbrytare genom att framgångsrikt utvecklat och testat teknik för de högsta likströmspänningsnivåerna i världen.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är en pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar, motorer och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 125 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering samt driver energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 135 000 medarbetare. www.abb.com

För mer information kontakta:

ABB Sverige

Christine Gunnarsson, presschef