ABB tar hem order på 55 miljoner dollar i Förenade Arabemiraten för att integrera solkraft i elnätet

Ställverk ska ansluta solkraftsparken Mohammed Bin Rashid och stärka elnätet i Dubai med 100 megawatt (MW)

2014-10-27 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har fått en order värd runt 55 miljoner dollar från Dubai Electricity & Water Authority (DEWA), det ledande energiföretaget i Förenade Arabemiraten, på ett nytt ställverk som ska ansluta solkraftsparken Mohammed bin Rashid Al Maktoum till elnätet. Ordern bokades i tredje kvartalet 2014.

Det gasisolerade ställverket (GIS) ska stärka överföringskapaciteten, öka kraftförsörjningen och förbättra tillförlitligheten i elnätet. Phase II av solkraftverket, med en kapacitet av 100 MW, ligger i Seih Al Dahal, cirka 50 kilometer söder om Dubai, och väntas börja generera el 2017.

Solkraftsparken är ett av de största projekten för förnybar el i Mellanöstern och Nordafrika. Den väntas täcka en yta av mer än 40 kvadratkilometer och producera 1 000 MW miljövänlig el när den är fullt utbyggd år 2030. Anläggningen är en del av Dubai Supreme Council of Energy’s energiplan Dubai Integrated Energy Strategy 2030 för att diversifiera energimixen, där naturgas beräknas bidra med 71 procent, följt av kärnkraft (12 procent), rent kol (12 procent) och solkraft (5 procent).

”Ställverket ska bidra till att öka överföringskapaciteten och tillföra förnybar el från solkraft i elnätet för att möta det ökande elbehovet i regionen”, säger Claudio Facchin, chef för ABB:s division Power Systems. ”Vi är glada att få hjälpa Förenade Arabemiraten att stärka sitt elnät och öka användningen av förnybar energi.”

Som en del av det nyckelfärdiga kontraktet ska ABB ansvara för konstruktion, installation, driftsättning och uppstart av anläggningen. Nyckelprodukter som ingår i leveransen är åtta 400 kV GIS-fack och tio 132 kV GIS-fack, två 132/400 kV krafttransformatorer 570 MVA samt skyddsutrustning, automations- och styrsystem, övervakning och kommunikation. Ställverket ska uppfylla standarden IEC 61850 för att stödja en öppen, automatiserad och säker kommunikation.

”DEWA arbetar för att effektivisera elnätet och etablerar ett antal viktiga projekt för att uppnå högsta standard vad gäller effektivitet och tillförlitlighet”, säger Saeed Mohammed Al Tayer, vd och koncernchef för DEWA. ”Det är grunden för vårt samarbete med ABB, vars meriter inom innovativ teknik för förnybar energi, hållbara transporter och energieffektivitet är väl kända. DEWA stödjer visionen hos Vice President, Prime Minister och Ruler of Dubai, His Highness Sheikh Mohammed bin Rashid Al Maktoum att stärka Dubais roll som ett globalt nav för handel, finans, turism och grön ekonomi.”

Den globala kapaciteten av solcellsbaserade kraftverk växer snabbt. Enligt Internationella Energirådet steg den med 34 procent till totalt 137 gigawatt (GW) under 2013 och väntas öka till 403 GW till 2020.

Förenade Arabemiraten leder utvecklingen inom solkraft i Mellanöstern. Solar Impulse 2, ett projekt som stöds av ABB, meddelade i förra månaden att försöket att flyga jorden runt med världens första solkraftsdrivna flygplan ska inledas 2015 med startpunkt här. ABB:s långa historia av tekniska innovationer inom förnybar energi, hållbara transporter och energieffektivitet gör företaget till en idealisk partner för Solar Impulse 2.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

För mer information, kontakta:

Media Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi