ABB tar hem order på sjökabel till Storbritanniens vindkraftpark Humber Gateway

Högspänningskabel för växelström ska leverera elkraft från en av Storbritanniens största havsbaserade vindkraftparker till elnätet i land. Levererans från ABB i Karlskrona.

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem en order värd runt 15 miljoner dollar från E.ON UK på leverans av sjökabel till vindkraftparken Humber Gateway utanför Storbritanniens kust.

ABB ska konstruera och leverera 2x14 kilometer 3-ledarsjökabel för 132 kV växelström, med integrerad fiberoptik, för att ansluta Humber Gateway, en av Storbritanniens största havsbaserade vindkraftparker, till det fasta elnätet på land. Kabeln ska levereras 2013.

När Humber Gateway är färdigbyggd 2015 kommer anläggningen att bestå av 73 vindturbiner som ska generera 219 megawatt, vilket motsvarar elförsörjning av 170 000 hushåll. Vindkraftparken kommer att ligga 8 kilometer utanför East Yorkshires kust, strax norr om floden Humbers mynning.

Sjökabeln ska tillhandahålla en tillförlitlig och effektiv kraftlänk för att transportera ren, förnybar energi till stamnätet”, säger Martin Gross, chef för ABB:s verksamhet Grid Systems som ingår i divisionen Power Systems. ”Havsbaserad vindkraft är en snabbt växande källa till storskalig grön energi, som i allt högre grad bidrar till att minska miljöeffekterna från kraftgenerering."

ABB är en av världens ledande leverantörer av högspänningskabel, med omfattande kunskap och erfarenhet från ett antal applikationer såsom länkar för havsbaserad vindkraft och olje- och gasplattformar samt land- och havsbaserade länkar för ihopkoppling av elnät.

ABB tillkännagav nyligen investeringar på 90 miljoner dollar respektive 400 miljoner dollar i USA och Sverige för att öka produktionskapaciteten för land- och sjökabel.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 135 000 medarbetare.

ABB Power Systems:
Magnus Holmberg