ABB tar hem order värd 150 miljoner dollar till världens effektstarkaste kraftlänk

HVDC-transformatorer och nyckelkomponenter från ABB i Ludvika till UHVDC-länk (ultrahögspänd likström) ska bidra till att överföra ren vattenkraft från sydvästra Kina till landets östkust.

2013-04-10 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har vunnit en order värd runt 150 miljoner dollar på leverans av spänningstransformatorer, filterkondensatorer för likström (DC) och nyckelkomponenter för strömriktarventiler till världens effektstarkaste UHVDC-länk i Kina.

När projektet är klart 2014 kommer den 8 000 megawatt starka kraftlänken Xiluodu-Zhexi att transportera energi från motsvarande åtta stora kraftverk och leverera 40 miljarder kilowattimmar el per år täckande elbehovet hos mer än 11 miljoner kinesiska konsumenter. Användningen av förnybar vattenkraft kommer också att förhindra föroreningar från mer än 12 miljoner kol och minska de årliga koldioxidutsläppen med runt 34 miljoner ton.

UHVDC-förbindelsen kommer att transportera ren vattenkraft över ett avstånd av 1 670 kilometer, från Yibin i Sichuan-provinsen i sydvästra Kina till Zhejiang-provinsen på östkusten. ABB:s projektleverans omfattar HVDC-transformatorer, filterkondensatorer för DC och andra nyckelkomponenter. Som en del av överföringsprocessen bildar HVDC-transformatorer ett kritiskt gränssnitt mellan DC-länken och elnätet för växelström (AC).

”Vi är glada att kunna stödja Kinas satsning på att bygga ett av de mest omfattande och avancerade elnäten i världen”, säger Bernhard Jucker, chef för ABB:s division Power Products. ”Den här ordern stärker våra goda meriter i landet och stödjer vår starka lokala verksamhet inom både ingenjörstjänster, tillverkning samt forskning och utveckling.”

”Vi är mycket glada att vi får leverera transformatorer från fabriken i Ludvika till detta viktiga projekt och kunna bidra till att ytterligare befästa ABB:s starka position i Kina inom transformator- och UHVDC-området”, säger Carl-Johan Linér, Chef för divisionen Power Products i Sverige.

Överföring av ultrahögspänd likström (UHVDC) är en vidareutveckling av HVDC-tekniken, som utvecklades av ABB för mer än 50 år sedan. UHVDC står för det största tekniska framsteget vad gäller överföringskapacitet och effektivitet på över två decennier. ABB är världsledande på HVDC-teknik, med många banbrytande innovationer och mer än 70 HVDC-projekt runt om i världen, med en sammanlagd kapacitet på runt 95 000 MW.

UHVDC-överföring används i ökande utsträckning i geografiskt stora länder, såsom Kina, där energikällorna ligger långt ifrån energianvändarna. Med UHVDC-tekniken kan stora mängder elkraft, speciellt från förnybara energikällor, transporteras över långa avstånd, vilket minskar beroendet av fossila bränslen och motverkar koldioxidutsläpp.

Transformatorer är viktiga komponenter i elnät, som möjliggör effektiv och säker omvandling av el mellan olika spänningssystem. ABB:s transformatorportfölj inkluderar krafttransformatorer, torra och oljeisolerade transformatorer, specialtransformatorer så som HVDC-transformatorer samt tillhörande tjänster och komponenter.

ABB Power Products:                                   ABB Sverige:
Magnus Ström                                                 Christine Gunnarsson
Enhetschef för Power Transformers                Presschef
Tel: 0240-780 30 05                                        Tel: 021-32 32 32