ABB tar hem telekomkontrakt värda 60 miljoner dollar för plattformar till Statoil

Tillförlitliga system för telekommunikation ska bidra till säker och effektiv offshoreverksamhet

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem tre order värda 60 miljoner dollar på interna och externa telekomsystem för tre Statoil-projekt på den norska kontinentalsockeln. Beställningarna bokades i fjärde kvartalet 2013 och första kvartalet 2014.

De tre kontrakten har tecknats med ledande varv i Sydkorea. ABB ska vara systemintegratör för telekommunikation på plattformarna som byggs för Statoils offshorefält Aasta Hansteen och Gina Krog i norska Nordsjön samt Mariner i brittiska Nordsjön. ABB har mer än 30 års erfarenhet av att tillhandahålla telekomsystem till den globala olje- och gasindustrin. Leveranserna ska vara slutförda 2015.

Mariner och Gina Krog är fast installerade plattformar byggda i stål, där plattformens överdel kommer att byggas vid varvet Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering (DSME). Aasta Hansteen är en encylindrig plattform, av typen Spar, som för första gången byggs för den norska kontinentalsockeln. Modulen över vattenytan på denna plattform byggs av Hyundai Heavy Industries.

”Tillförlitlig telekommunikation är avgörande för säkra och effektiva operationer vid olje- och gasfält”, säger Veli-Matti Reinikkala, chef för ABB:s division Process Automation. ”Vi har en balanserad portfölj av telekomlösningar för installationer offshore såväl som onshore, med pågående projekt i Europa, Nordamerika, Asien och Mellanöstern, vilket betonar konkurrenskraften i vår teknik. Med dessa kontrakt stärker ABB sin ställning som ledande leverantör av telekomsystem till den globala olje- och gasindustrin.”

Telekomsystem består av typiska komponenter som datornätverk, övervakningsutrustning, radiosystem, meteorologiska tjänster, radarsystem, aeronautisk navigation och en rad kommunikationsbaserade säkerhetssystem. ABB har integrerade produkter och system för att leverera en komplett telekommunikationslösning som är skräddarsydd efter Statoils krav på konstruktion och dokumentation.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationssystem. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernen verkar i omkring 100 länder och har ungefär 150 000 medarbetare.

Media Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi