ABB tar hem transformatororder i Kina värd 165 miljoner dollar

Transformatorer från Ludvika avsedda för 800 kV ultrahög spänning ska stärka överföringsnät

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem en order värd runt 165 miljoner dollar från State Grid Corporation of China (SGCC) avseende leverans av transformatorer för 800 kV ultrahög spänning (UHVDC) till båda omriktarstationerna för det nya UHVDC-systemet Jinping-Sunan. Ordern bokades under första kvartalet.

Omriktarstationerna ska bidra till ett effektivt och tillförlitligt kraftflöde genom en ny UHVDC-länk som ska överföra vattenkraft från Yalong-floden i Sichuanprovinsen till den tätbefolkade Jiangsuprovinsen på Kinas östkust. Genom att använda högsta tillgängliga spänningsnivå för likströmsöverföring är det möjligt att transportera 7 200 megawatt elektricitet över ett avstånd av mer än 2 000 km. Överföringslänken är beräknad att tas i drift av SGCC under 2013.

”Transformatorer för 800 kV UHVDC utgör en nyckelkomponent i överföringssystem för ultrahög spänning, vilka levererar stora mängder el över mycket långa avstånd och bidrar till att integrera miljövänlig förnybar energi. Att bygga sådana transformatorer innebär många utmaningar, till exempel att anpassa de tekniska specifikationerna för isoleringen och design av kritiska komponenter såsom genomföringar”, säger Bernhard Jucker, chef för ABB:s division Power Products. ”Det pågående samarbetet mellan ABB och SGCC har spelat en viktig roll för denna framgång.”

”Vi är mycket glada över det förnyade förtroendet att få leverera krafttransformatorer till SGCC. ABB:s teknik för ultrahöga spänningar bidrar till användandet av förnybar energi, och det stärker både oss som leverantör och kraftsystemet i Kina, säger Carl-Johan Linér, lokal affärsområdeschef för Power Transformers i Ludvika.

SGCC är landets ledande kraftbolag med ansvar för att bygga och driva ett enormt kraftnät som täcker 26 provinser samt autonoma regioner och kommuner över ett serviceområde som motsvarar 88 procent av hela Kinas territorium.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 124 000 medarbetare.

För mer information, kontakta:

ABB Sverige:
Christine Gunnarsson, Presschef