ABB tar hem transformatororder värd 120 miljoner dollar för att stärka elnätet i Saudiarab

Krafttransformatorer ska stärka överföringsnätet och öka elleveranserna för att tillgodose växande efterfrågan

2013-04-23 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem en order värd runt 120 miljoner dollar från Saudi Electricity Company på transformatorer som ska bidra till att öka kapaciteten och möjliggöra större elleveranser för att möta ökande efterfrågan. Ordern bokades i första kvartalet.

ABB ska konstruera, tillverka, leverera och installera krafttransformatorerna på 67 och 100 MVA vid transformatorstationer som ligger i landets västra, östra, södra och centrala regioner. I dessa områden kan temperaturen nå upp till 55 grader °C, med höga halter av fukt, damm och salt i tillägg till den i övrigt tuffa ökenmiljön.

ABB:s robusta, säkra, tillförlitliga, effektiva och miljövänliga transformatorer klarar termiska och mekaniska påfrestningar i samband med krävande klimat, hög altitud, cyklisk last och kortslutningskrafter. I den funktionella konstruktionen ingår också en optimal isolering för att de ska klara extrema temperaturer och ljudtryck samt en korrosionsbeständig ytbehandling som gör dem extra robusta.

”Saudiarabien är en mycket viktig marknad för ABB och vi är glada att få fortsätta stödja landets ansträngningar för att stärka sin kraftinfrastruktur”, säger Bernhard Jucker, chef för ABB:s division Power Products. ”ABB:s transformatorer är konstruerade för att maximera tillgängligheten och samtidigt säkerställa tillförlitlighet och optimal effektivitet. Vår ständiga satsning på teknisk innovation i kombination med vår omfattande globala installerade bas och vårt lokala marknadsfokus gör att vi kan förse våra kunder med förstklassiga lösningar.”

Transformatorer är viktiga komponenter i elnät och de möjliggör effektiv och säker omvandling av el mellan olika spänningssystem. ABB:s transformatorportfölj inkluderar krafttransformatorer för upp till 1 200 kilovolt, torra och oljeisolerade distributionstransformatorer samt traktions- och specialtransformatorer såväl som tillhörande servicetjänster och komponenter.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

För mer information, kontakta:

Media Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi