ABB tar i drift uppgraderad HVDC-station i Kanada

ABB:s teknik ökar livslängden för den befintliga back-to-back HVDC-stationen Eel River

2014-12-08 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har framgångsrikt tagit i drift den uppgraderade, 42 år gamla back-to-back HVDC-stationen Eel River i New Brunswick, Kanada. Den uppgraderade stationen, som efter idrifttagningen överlämnades till kunden, NB Power, säkrar ett tillförlitligt energiutbyte mellan elnäten till New Brunswick och Hydro Quebec i sydöstra Kanada.

Omriktarstationen tillhandahåller en asynkron anslutning. ABB har uppgraderat den ursprungliga utrustningen från 1972 med de senaste ventilerna och det avancerade kontroll- och skyddssystemet MACH. Det gamla systemet för kylning av ventilerna har också uppgraderats från luft- till vattenkylning. Uppgraderingen har minskat de totala förlusterna från ventil- och kylsystem med cirka 65 procent.

”Uppgraderingen kommer att öka effektiviteten och tillförlitligheten i denna betydande HVDC-länk", säger Olof Heyman, chef för ABB:s HVDC-verksamhet inom divisionen Power Systems. ”ABB:s flexibla kontroll- och skyddssystem MACH möjliggör gränssnittet till den befintliga utrustningen.”

”Det här arbetet hade avgörande betydelse för NB Powers verksamhet och vi är stolta över att ha haft högkvalificerade lokala entreprenörer och hantverkare som har arbetat sida vid sida med ABB och skapat arbetstillfällen i regionen. Med hjälp av den här uppgraderingen kommer våra kunder att fortsätta uppleva fördelarna med denna station samtidigt som vi kan hålla låga och stabila taxor över tid”, säger Gaëtan Thomas, vd och koncernchef för NB Power.

MACH från ABB är världens mest utbredda kontroll- och skyddssystem för HVDC- och FACTS-installationer, med mer än 1 100 system i drift runt om i världen.

ABB utvecklade tekniken för överföring av högspänd likström (HVDC) för 60 år sedan och har en stor installerad bas av nära 100 genomförda HVDC-projekt över hela världen med en sammanlagd överföringskapacitet av mer än 95 000 MW. ABB fortsätter att vara världsledande innovatör på området och har en unik position tack vare egen tillverkning av alla nyckelkomponenter i ett HVDC-system, inklusive krafthalvledare, omformare och högspänningskabel.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

För mer information kontakta:
ABB Sverige
Christine Gunnarsson, presschef