ABB tar kraftorder i Afrika värd 41 miljoner dollar

Kraftstationer med FACTS-teknik från Västerås och högspänningsprodukter från Ludvika ska bidra till att stärka överföringsnätet

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem en order värd 41 miljoner dollar från SNEL (Société Nationale d’Électricité), det statliga kraftbolaget i Demokratiska Republiken Kongo för att uppgradera och bygga ut tre transformatorstationer i den södra Katangaprovinsen. Ordern bokades i första kvartalet.

Den nyckelfärdiga lösningen från ABB inkluderar konstruktion, tillverkning, leverans, installation och idriftsättning av tre 220 kilovolts luftisolerade ställverk (AIS-stationer) och en tillhörande fördelningsstation. Idrifttagning är planerad till 2012.

En av stationerna ska också utrustas med en SVC-enhet (Static Var Compensator ) för att förbättra spänningsstabiliteten och systemprestandan. SVC är en del av ABB:s FACTS-teknik som stärker kapaciteten, säkerheten och flexibiliteten i kraftnät och bidrar till utvecklingen av smartare elnät.

”Projektet kommer att öka överföringskapaciteten för att bättre tillgodose det ökande behovet av elektricitet”, säger Peter Leupp, chef för ABB:s division Power Systems. ”Uppgraderingarna kommer också att stärka nättillförlitligheten och ge stabilare krafttillförsel i regionen.”

Några av ABB:s nyckelprodukter ingår i projektet, såsom krafttransformatorer, hög- och mellanspänningsutrustning, frånskiljare, mättransformatorer, avledare och fjärrstyrda terminalenheter. ABB ska också installera system för stationsautomation som uppfyller den globala kommunikationsstandarden IEC 61850 och är utrustade med den senaste skydds- och övervakningstekniken. Ett nytt SCADA/EMS-system för fjärrstyrd nätövervakning och energistyrning av kraftstationerna ska installeras vid fördelningsstationen beläget i Likasi.

Projektet är en del av SNEL:s  genomgripande program för upprustning av kraftnätet, och har ett omfattande finansiellt utvecklingsstöd. Syftet är att stärka kraftöverföringskapaciteten och möta det växande elbehovet inom gruvindustrin i regionen.

ABB är också engagerade i den första fasen i projektet, vilket inkluderar en order som ABB bokade i slutet av 2009 avseende upprustning av en 500 kV HVDC-länk mellan kraftverket Inga i landets västra del och Katangadistriktet i söder. ABB har också framgångsrikt avslutat uppgraderingen av flera andra AIS-stationer under de senaste åren.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 124 000 medarbetare.

För mer information, kontakta:

ABB Sverige:
Christine Gunnarsson, Presschef
press@se.abb.com

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 130 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering med två tydliga värdeerbjudanden: att transportera elektricitet från kraftverk till eluttag samt att automatisera industrier från naturresurser till färdiga produkter. Som huvudpartner till Formel E, den helt eldrivna internationella motorsportklassen hos FIA, tänjer ABB på gränserna för e-mobilitet för att bidra till en hållbar framtid. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 135 000 anställda. www.abb.com