ABB tar order i Algeriet värd 85 miljoner US-dollar

ABB tar order i Algeriet värd 85 miljoner US-dollar Uppgradering av kraftnätet för att möta ökad efterfrågan på elkraft på den algeriska kusten. 2004-07-22 - ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, meddelade idag att man tagit en order värd 85 miljoner US-dollar på tre projekt för uppgradering av Algeriets kraftnät. Algeriets statsägda elbolag Sonelgaz satsar på ABB-teknik för att möta den snabbt växande efterfrågan på elkraft i huvudstaden Alger, med tre miljoner invånare, samt i den tungt industrialiserade kustregionen. "Algeriets solida ekonomiska tillväxt måste stödjas av en snabb uppgradering av den elektriska infrastrukturen", säger Peter Smits, chef för ABB:s division Power Technologies. "Vi är mycket glada över att Sonelgaz återigen har valt ABB:s snabba leverans och installation av högkvalitativa produkter och system." De tre projekten kommer att genomföras på kort tid och planeras vara i drift inom femton månader. Det första projektet ska förbättra kraftdistributionen i Alger genom installation av 60 kilovolts transformatorstationer med tillhörande automationsteknik samt femton kilometer kraftöverföringslinjer i förorterna Meftah och Mazafran. Det andra projektet, kallat "Ravin Blanc", ska öka kapaciteten på existerande kraftnät i nordvästra Algeriet, och inkluderar installation av fyra kompletta 60-kilovolts transformatorstationer nära kuststaden Oran. Det tredje projektet, kallat "Touggourt/Biskra", är en välbehövlig utbyggnad av två befintliga 220-kilovolts transformatorstationer för att förbättra kraftdistributionen till Algeriets nordöstra region. Ett antal toppmoderna kraftkomponenter samt projektplanering och projektledning kommer att levereras av ABB i Tyskland. Utrustningen inkluderar gasisolerade ställverk, skydds- och kontrollsystem för transformatorstationer samt ett SCADA-nätövervakningssystem. ABB har även öppnat ett projektkontor i Alger för att hantera lokala aktiviteter som transporter, byggverksamhet och montering. Under 2003 fick ABB order från Sonelgaz på transformatorstationer och kabelanslutningar värda mer än 50 miljoner US-dollar. ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 113 000 medarbetare. För mer information kontakta: Corporate Communications Wolfram Eberhardt Tel: +41 43 317 6512 Fax: +41 43 317 7958 media.relations@ch.abb.com Investor Relations Switzerland: Tel. +41 43 317 3804 Sweden: Tel: +46 21 325 719 USA: Tel +1 203 750 7743 Investor.relations@ch.abb.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/07/22/20040722BIT00100/wkr0001.pdf

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 125 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering samt driver energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 136 000 anställda. www.abb.com