ABB tar order i Algeriet värd 85 miljoner US-dollar

ABB tar order i Algeriet värd 85 miljoner US-dollar Uppgradering av kraftnätet för att möta ökad efterfrågan på elkraft på den algeriska kusten. 2004-07-22 - ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, meddelade idag att man tagit en order värd 85 miljoner US-dollar på tre projekt för uppgradering av Algeriets kraftnät. Algeriets statsägda elbolag Sonelgaz satsar på ABB-teknik för att möta den snabbt växande efterfrågan på elkraft i huvudstaden Alger, med tre miljoner invånare, samt i den tungt industrialiserade kustregionen. "Algeriets solida ekonomiska tillväxt måste stödjas av en snabb uppgradering av den elektriska infrastrukturen", säger Peter Smits, chef för ABB:s division Power Technologies. "Vi är mycket glada över att Sonelgaz återigen har valt ABB:s snabba leverans och installation av högkvalitativa produkter och system." De tre projekten kommer att genomföras på kort tid och planeras vara i drift inom femton månader. Det första projektet ska förbättra kraftdistributionen i Alger genom installation av 60 kilovolts transformatorstationer med tillhörande automationsteknik samt femton kilometer kraftöverföringslinjer i förorterna Meftah och Mazafran. Det andra projektet, kallat "Ravin Blanc", ska öka kapaciteten på existerande kraftnät i nordvästra Algeriet, och inkluderar installation av fyra kompletta 60-kilovolts transformatorstationer nära kuststaden Oran. Det tredje projektet, kallat "Touggourt/Biskra", är en välbehövlig utbyggnad av två befintliga 220-kilovolts transformatorstationer för att förbättra kraftdistributionen till Algeriets nordöstra region. Ett antal toppmoderna kraftkomponenter samt projektplanering och projektledning kommer att levereras av ABB i Tyskland. Utrustningen inkluderar gasisolerade ställverk, skydds- och kontrollsystem för transformatorstationer samt ett SCADA-nätövervakningssystem. ABB har även öppnat ett projektkontor i Alger för att hantera lokala aktiviteter som transporter, byggverksamhet och montering. Under 2003 fick ABB order från Sonelgaz på transformatorstationer och kabelanslutningar värda mer än 50 miljoner US-dollar. ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 113 000 medarbetare. För mer information kontakta: Corporate Communications Wolfram Eberhardt Tel: +41 43 317 6512 Fax: +41 43 317 7958 media.relations@ch.abb.com Investor Relations Switzerland: Tel. +41 43 317 3804 Sweden: Tel: +46 21 325 719 USA: Tel +1 203 750 7743 Investor.relations@ch.abb.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/07/22/20040722BIT00100/wkr0001.pdf

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 130 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering med två tydliga värdeerbjudanden: att transportera elektricitet från kraftverk till eluttag samt att automatisera industrier från naturresurser till färdiga produkter. Som huvudpartner till Formel E, den helt eldrivna internationella motorsportklassen hos FIA, tänjer ABB på gränserna för e-mobilitet för att bidra till en hållbar framtid. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 135 000 anställda. www.abb.com