ABB tar order på kraftutrustning till Kina värd 25 miljoner US-dollar

ABB tar order på kraftutrustning till Kina värd 25 miljoner US-dollar Gasisolerade ställverk garanterar pålitlig elförsörjning i Shanghai 2004-07-16 - ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, meddelade idag att man fått en order värd 25 miljoner US-dollar omfattande leverans av 500 kilovolt gasisolerade ställverk (GIS) till Kina. Det är den senaste ordern i en serie som avser att förbättra elförsörjningen i Kina. Ställverket kommer att installeras i strömriktarstationer som stödjer den 1 100 kilometer långa HVDC-länken (högspänd likströmsöverföring) som ABB bygger för att förena kraftanläggningen Three Gorges med Shanghai. "Vår GIS-teknik är en robust och utrymmessparande lösning för höga effekter", säger Peter Smits, chef för ABB:s division Power Technologies. "En kraftlänk som bygger på vår HVDC-teknik garanterar en pålitlig och energisnål kraftöverföring till elkonsumenterna i Shanghai". China's State Grid Corporation har beställt 500 kilovolt GIS-stationer för strömriktarstationer av Xian High Voltage Switchgear Co. Ltd samt New Northeast Electric (Shenyang) High Voltage Switchgear Co. Ltd. Stationerna behövs för att koppla HVDC-länken till nätet. ABB har fått kontrakt från båda företagen på leverans av huvuddelen av stationerna. Enligt kontrakten ska leverans ske inom 18 månader. En 940 kilometer lång HVDC-länk sammanbinder Three Gorges kraftstation med Guangdong-provinsen. Länken som är byggd av ABB och tagen i drift i juni i år har satt ett nytt världsrekord för kraft på 3 300 megawatt. ABB meddelade tidigare den här månaden att man fått ett kontrakt värt 390 miljoner US-dollar för att bygga en ny HVDC-länk från Three Gorges till Shanghai. Nya vattenkraftanläggningar byggs nu i centrala Kina för att tillgodose det ökande behovet av elektricitet i de snabbt växande regionerna på östkusten. HVDC-tekniken är det mest pålitliga och effektiva sättet att överföra kraft från områden där den produceras till områden där den används. ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 113 000 medarbetare. För mer information kontakta: Corporate Communications Wolfram Eberhardt Tel: +41 43 317 6512 Fax: +41 43 317 7958 media.relations@ch.abb.com nvestor Relations Switzerland: Tel. +41 43 317 3804 Sweden: Tel: +46 21 325 719 USA: Tel +1 203 750 7743 Investor.relations@ch.abb.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/07/16/20040716BIT00130/wkr0001.pdf

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 125 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering samt driver energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 136 000 anställda. www.abb.com