ABB tar order på kraftutrustning till Kina värd 25 miljoner US-dollar

ABB tar order på kraftutrustning till Kina värd 25 miljoner US-dollar Gasisolerade ställverk garanterar pålitlig elförsörjning i Shanghai 2004-07-16 - ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, meddelade idag att man fått en order värd 25 miljoner US-dollar omfattande leverans av 500 kilovolt gasisolerade ställverk (GIS) till Kina. Det är den senaste ordern i en serie som avser att förbättra elförsörjningen i Kina. Ställverket kommer att installeras i strömriktarstationer som stödjer den 1 100 kilometer långa HVDC-länken (högspänd likströmsöverföring) som ABB bygger för att förena kraftanläggningen Three Gorges med Shanghai. "Vår GIS-teknik är en robust och utrymmessparande lösning för höga effekter", säger Peter Smits, chef för ABB:s division Power Technologies. "En kraftlänk som bygger på vår HVDC-teknik garanterar en pålitlig och energisnål kraftöverföring till elkonsumenterna i Shanghai". China's State Grid Corporation har beställt 500 kilovolt GIS-stationer för strömriktarstationer av Xian High Voltage Switchgear Co. Ltd samt New Northeast Electric (Shenyang) High Voltage Switchgear Co. Ltd. Stationerna behövs för att koppla HVDC-länken till nätet. ABB har fått kontrakt från båda företagen på leverans av huvuddelen av stationerna. Enligt kontrakten ska leverans ske inom 18 månader. En 940 kilometer lång HVDC-länk sammanbinder Three Gorges kraftstation med Guangdong-provinsen. Länken som är byggd av ABB och tagen i drift i juni i år har satt ett nytt världsrekord för kraft på 3 300 megawatt. ABB meddelade tidigare den här månaden att man fått ett kontrakt värt 390 miljoner US-dollar för att bygga en ny HVDC-länk från Three Gorges till Shanghai. Nya vattenkraftanläggningar byggs nu i centrala Kina för att tillgodose det ökande behovet av elektricitet i de snabbt växande regionerna på östkusten. HVDC-tekniken är det mest pålitliga och effektiva sättet att överföra kraft från områden där den produceras till områden där den används. ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 113 000 medarbetare. För mer information kontakta: Corporate Communications Wolfram Eberhardt Tel: +41 43 317 6512 Fax: +41 43 317 7958 media.relations@ch.abb.com nvestor Relations Switzerland: Tel. +41 43 317 3804 Sweden: Tel: +46 21 325 719 USA: Tel +1 203 750 7743 Investor.relations@ch.abb.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/07/16/20040716BIT00130/wkr0001.pdf

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom kraftnät, elektrifieringsprodukter, industriell automatisering samt robotar och drivsystem. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 130 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering med två tydliga värdeerbjudanden: att transportera elektricitet från kraftverk till eluttag samt att automatisera industrier från naturresurser till färdiga produkter. Som huvudpartner till ABB Formel E, den helt eldrivna internationella motorsportklassen hos FIA, tänjer ABB på gränserna för e-mobilitet för att bidra till en hållbar framtid. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 147 000 medarbetare. www.abb.com