ABB tar order värd 35 miljoner dollar på uppgradering av ställverk för att stärka elnätet i södra Tyskland

2016-09-14 – GIS (Gas-Isolerat Ställverk) ska öka kapaciteten och tillförlitligheten i elnätet

ABB har fått en order värd runt 35 miljoner dollar från den tyska systemoperatören TransnetBW på att uppgradera ställverk i Offenburg, i den sydvästra delstaten Baden-Wuerttemberg i Tyskland. Tyskland genomför för närvarande en energiomställningsplan kallad ”Energiewende”. Enligt denna ska minst 80 procent av Tysklands energi komma från förnybara källor år 2050 allt eftersom energisystemet går från traditionell energiproduktion med koleldning till att högre grad förlita sig på ”gröna” energislag. För att elnätet ska kunna inrymma allt större volymer av förnybar energi krävs då en ökad flexibilitet och kapacitet i överföringsnätet, varför spänningsnivån i många kraftledningar och ställverk måste stärkas från 220 kilovolt (kV) till 380 kV.

Kraftanläggningens befintliga 220kV luftisolerade ställverk ska ersättas med ett kompakt gasisolerat 380kV ställverk (GIS), vilket höjer både kapaciteten och flexibiliteten. Den uppgraderade anläggningen blir en del av ett överföringsnät av stor betydelse för den europeiska elhandeln, då det är integrerat i det nationella och det europeiska elnätet via ett stort antal förbindelselänkar.

I ordern ingår att ABB ska konstruera, leverera och installera ett nyckelfärdigt 380kV, inomhus GIS-system, inklusive kringutrustning, samt ansluta anläggningen till 380kV-nätet och bygga ett nytt terminaltorn.

”ABB:s senaste kompakta, tillförlitliga och effektiva GIS-teknik kommer att höja kapaciteten och bidra till att stärka det tyska överföringsnätet”, säger Claudio Facchin, global chef för ABB:s division Power Grids. ”Vi är glada att få fortsätta att bidra till den tyska energivisionen och stödja omställningen till förnybara energislag, vilket är ett nyckelområde i ABB:s strategi Next Level.

Den kompakta inomhuskonstruktionen gör att ABB:s GIS minskar utrymmeskraven med upp till 70 procent jämfört med konventionell luftisolerad teknik. Konstruktionen möjliggör också utbyggnad och påbyggnad inom en begränsad yta på ett sätt som inte luftisolerad teknik medger. Dessutom förbättrar GIS tillförlitligheten och tillgängligheten, vilket minskar underhållsbehovet.

ABB är en av världens ledande leverantörer av luftisolerade, gasisolerade och hybridvarianter av ställverk för spänningsnivåer upp till 1 200 kV. Dessa ställverk bidrar till effektiv och tillförlitlig överföring och distribution av elkraft med låg miljöpåverkan för energiföretag, industrier och kommersiella verksamheter såväl som kunder inom järnväg, kollektivtrafik och förnybar energi.

ABB (www.abb.com) är ett ledande globalt teknikföretag inom kraft och automation. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 135 000 medarbetare.

För mer information kontakta:
ABB Sverige
Thomas L Johansson, enhetschef Grid Integration Nordics