ABB tar order värd 96 miljoner US-dollar i Polen

ABB tar order värd 96 miljoner US-dollar i Polen Kompressorstation färdigställer viktig del av Yamal-Europes gasledning 2004-07-21 - ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, meddelande i dag att man fått en order värd 96 miljoner US-dollar från den polska investeraren Europol Gaz och leverantören av gasledningar Bartimex för att bygga den femte kompressorstationen längs Yamal-Europes naturgasledning. ABB kommer att bygga en nyckelfärdig kompressorstation innehållande tre enheter för 25 megawatt nära den polska staden Zambrow. Projektet omfattar även ABB:s produkter för styr- och övervakningssystem samt elsystem. Projektet är ett helhetsåtagande och inkluderar projektledning, konstruktion, inköp och idrifttagning. "Vi är glada att vi får fortsätta att vara med vid utvecklingen av den här viktiga kraftlänken", säger Dinesh Paliwal, chef för ABB:s division Automation Technologies. "Genom att förena vår automationsteknik med ABB:s expertis inom processerna för olja och gas bidrar vi till att förstärka kapacitet och driftsäkerhet för Yamal-Europes gasledning.." ABB har tidigare under 2004 tagit hem ett kontrakt värt 190 miljoner US- dollar för konstruktion av två kompressorstationer nära städerna Szamotuly och Ciechanow. Zambrowstationen, kommer att vara klar för drift i slutet av 2005 och kompletterar den polska gasledningen. Gasledningen kommer att öka den årliga kapaciteten till nära 33 miljarder kubikmeter jämfört med 20 miljarder kubikmeter i dag. Yamal-Europe-ledningen sträcker sig cirka 4 000 kilometer och förbinder depåer med naturgas på den ryska halvön Yamal med Västeuropa. ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 113 000 medarbetare. För mer information kontakta: Investor Relations Switzerland: Tel. +41 43 317 3804 Sweden: Tel: +46 21 325 719 USA: Tel +1 203 750 7743 Investor.relations@ch.abb.com Corporate Communications Wolfram Eberhardt Tel: +41 43 317 6568 Fax: +41 43 317 7958 media.relations@ch.abb.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/07/21/20040721BIT00140/wkr0001.pdf

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 125 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering samt driver energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 136 000 anställda. www.abb.com